Na jarenlange strubbelingen hebben satellietprovider Inmarsat en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) de strijdbijl begraven. Vandaag maakte demissionair minister Micky Adriaansens bekend dat een principeakkoord is bereikt. Het Britse bedrijf bevestigt zich niet meer tegen het frequentieplan te verzetten.
Inmarsat koos uiteindelijk eieren voor zijn geld, nadat Adriaansens had aangekondigd per 1 februari 2024 deze frequentie van de Britten af te pakken. In de onderhandelingen die daarop volgden, is EZK met geld over de brug gekomen. Mede door een serie inschattingsfouten van ambtenaren heeft de kwestie Burum voor een jarenlange vertraging gezorgd.
Met de overeenkomst verdwijnt een barrière voor de invoering van ‘echte’ 5G. Inmarsat verhuist het grondstation bij het Friese Burum, dat de noodcommunicatie voor de internationale scheepvaart verzorgt, uiterlijk eind januari naar Griekenland. Daarmee komt ruimte vrij op de voor 3,5 GHz-frequentieband. Als alles meezit, kunnen de frequenties in deze voor 5G belangrijke bandbreedte rond het vroege voorjaar worden geveild.
Rechtszaak
Maar voor de minister is dit hoofdpijndossier nog niet ten einde. Mede om Inmarsat van de frequentie te gooien, moest zij het Nationale Frequentieplan 2014 wijzigen. En daar is weer ruzie over ontstaan met de drie mobiele operators met een eigen netwerk (KPN, Vodafone, Odido) alsmede Schiphol, het Havenbedrijf Rotterdam en een aantal andere exploitanten van private netwerken. Deze partijen vinden dat de plannen voor de frequentieverdeling onwerkbaar en rijp voor de prullenbak.
Een rechtszaak hierover diende vandaag bij de bestuursrechter. Voordat de rechtszitting begon, kondigde EZK het principeakkoord met Inmarsat aan. Als de rechter het ministerie in de zaak tegen de operators in het ongelijk stelt, wacht een nieuwe vertraging voor de 5G-veiling. In de zomer van 2021 verloor EZK al een rechtszaak van Inmarsat over het gebruik van het spectrum. De rechter tikte het ministerie toen flink op de vingers.
“One step made, 8 to go”, EZK! Maar het scheelt in ieder geval een extra zittingsdag bij de rechtbank, nu Inmarsat geregeld is. Beetje bemiddeling is alles wat nog nodig is om de rest van de problemen en verdere vertraging op te lossen. Of zou de rechter alle andere partijen en hun bezwaren nu wegwuiven met alleen de vergunningsverlening op volgorde gemitigeerd (theoretisch, maar in praktijk met nog veel lastige gevallen)?