Op de EGovernment Benchmark die Capgemini onlangs voor het twintigste jaar publiceerde, staat ons land op de zesde plaats. Alleen de digitale overheden van Malta, Estland, Luxemburg, IJsland en Finland doen het beter. Voor dit rapport zijn meer dan 15.000 overheidswebsites geanalyseerd, verspreid over 35 Europese landen.
Bijna alle gemeten Nederlandse overheidsdiensten (96 procent) zijn digitaal beschikbaar. Dit is fors hoger dan het Europese gemiddelde van 84 procent. Nederlandse studenten, ondernemers en jonge ouders kunnen in het bijzonder op de digitale overheid rekenen. Online-diensten voor deze doelgroepen blinken uit in beschikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.
Twaalf procent van alle gemeten diensten wordt proactief geleverd; de gebruiker hoeft hier niks voor te doen. Zo wordt in Nederland de kinderbijstand automatisch uitgekeerd nadat een (tweede) kind geregistreerd is bij de gemeente. Slechts vier landen leveren meer diensten proactief dan Nederland.
Binnen Nederlandse overheidsinstanties is het gebruik van berichtenboxen universeel toegepast, waardoor gebruikers alle belangrijke berichten digitaal op één plek kunnen ontvangen. Identificatie voor overheidsdiensten kan ook vaak veilig en online: bij negen van de tien diensten was het mogelijk met DigiD te identificeren.
Capgemini, IDC en Politecnico di Milano stelden dit rapport samen in opdracht van de Europese Commissie.