De kloof tussen bedrijfsstrategie en it-operaties is sinds decennia een probleem. Recente ontwikkelingen wijzen erop dat hetzelfde dreigt te gebeuren met de verbinding tussen data en de bedrijfsstrategie. En dat is zorgelijk. Een goede afstemming is belangrijk voor het gebruik van realtime-data bij besluitvorming. Wat zijn de oorzaken van dit probleem en hoe kunnen datamesh en data-engineering als brug dienen tussen business en it?
Volgens onderzoek voelt bijna een derde van de digitale leiders zich niet begrepen door hun eigen it-afdeling of it-partners. Bovendien vinden veel digitale leiders dat de it-afdeling geen significante bijdrage levert aan de realisatie van bedrijfsdoelen. Kortom, de kloof tussen business en it is realiteit en wordt veroorzaakt door de verschillende focus van beide resultaten. De business is gericht op het behalen van organisatiedoelstellingen, terwijl it zich concentreert op het beheer van it-systemen.
Het effect van dit verschil in focus is bijzonder schadelijk voor het beschikken over bruikbare realtime-data, een essentieel component voor het nemen van operationele beslissingen. Veel organisaties worstelen hierdoor om waarde te halen uit deze data. Soms zelfs zo erg dat wordt aangegeven dat beschikbare data volledig waardeloos is.
Overbruggen
Om de kloof tussen data en de business te overbruggen, moeten datateams een voet in de wereld van de business hebben. Een data-engineer, bekend met zowel bedrijfsprocessen als it, kan de verbinding vormen. Deze specialisten bemoeien zich met het beheer en de kwaliteit van data en dragen er zorg voor dat bedrijfsgegevens effectief, efficiënt en veilig worden verzameld, verwerkt en gebruikt.
Waarom is de data-engineer hier de verbinder? De data-engineer beschikt over de technische expertise om data te verzamelen, te beheren en te verwerken, en heeft tevens inzicht in de bedrijfsprocessen en doelstellingen. Dit maakt de data-engineer een kandidaat om te dienen als verbinder. Zijn unieke positie op het snijvlak van business en it kan hij hiervoor benutten. Dit stelt hem in staat om te begrijpen welke data de organisatie nodig heeft, hoe deze is te analyseren en hoe de resultaten zijn in te zetten om de bedrijfsdoelstellingen te ondersteunen.
Datawarehouse
Een datalake is flexibeler dan een traditioneel datawarehouse. Toch kan het gebrek aan structuur en controle over de verversingsgraad problemen veroorzaken. Te vaak zien we dat it alles in een datalake gooit, waarna de business het zelf mag uitzoeken. In plaats daarvan moeten business en it eerst gezamenlijk bedrijfsdoelstellingen opstellen. Op basis hiervan kan de business vervolgens definiëren welke stuurinformatie nodig is, vóórdat it beslist over data-engineering en het inzetten van een dataplatform.
Interessant is dat it-afdelingen vaak als ‘dataklussers’ worden gezien; ze creëren waar om wordt gevraagd, zonder focus op het eindresultaat. Een betere benadering zou zijn om te beginnen met doelstellingen en daarbij passende dataproducten definiëren. Dit leidt tot duidelijkere vragen en dataproducten met meer impact.
Dubbel werk
Datamesh, een gedecentraliseerd en domeingeoriënteerd model, kan dit proces vergemakkelijken. In een datamesh is elke businessunit verantwoordelijk voor zijn eigen data-pipelines via een product owner. De businessunit heeft hierbij toegang tot de data-pipelines van andere units in de organisatie. Hierdoor bevordert een datamesh de samenwerking en het delen van inzichten en voorkomt dubbel werk. Het datalake functioneert zo als de machinekamer voor dataverwerking, terwijl de product owners en data-scientists de informatie genereren.
Bij het opzetten van een datastrategie is het evenwel essentieel om eerst naar de informatiebehoefte en toekomstplannen van de organisatie te kijken. Op basis van deze factoren kies je hoe je hier invulling aan wilt geven en wat het beste binnen de organisatie past. Overweeg het dataplatform en data-engineeringstrategie. Met als doel om snel waardevolle dataproducten te leveren en tegelijkertijd te zorgen voor een toekomstbestendig platform. Want daarmee realiseren data-gebruikers snel waarde én wordt de kloof tussen business en it weer wat minder groot.
(Auteur Robbrecht van Amerongen is head of strategy bij Amis Conclusion.)