De cloud mag zich verheugen in een toenemende populariteit bij organisaties die de productiviteit willen verbeteren en hun langetermijnstrategie effectiever willen uitvoeren. Voor veel organisaties vallen de kosten van de cloud echter hoger uit dan verwacht. Hoe kunnen organisaties alsnog grip houden op hun kosten bij een overstap naar de cloud?
Dat kosten hoger kunnen uitvallen dan verwacht, komt door de grote groei van de hoeveelheid data die bedrijven in de cloud opslaan. Deze groei zorgt ervoor dat de operationele kosten van hyperscalers flink toenemen. Een probleem dat hyperscalers oplossen door deze kosten door te berekenen aan saas-aanbieders. Saas-aanbieders rekenen de kosten op hun beurt weer door aan hun klanten, ofwel organisaties die gebruik maken van de cloud.
Om deze kostenstijgingen tegen te gaan, kiezen sommige bedrijven voor het model van een hybride cloud; het gebruik van een combinatie van private- en publieke-cloudoplossingen. Sommige organisaties besluiten zelfs om volledig over te stappen op een private cloud. Dit vraagt echter om de nodige interne expertise en gaat gepaard gaan met hoge onderhoudskosten. Het gebruik van een private cloud is voor veel bedrijven simpelweg geen mogelijkheid, omdat zij hier niet de it-budgetten voor hebben of niet beschikken over een moderne it-infrastructuur of de vaardigheden binnen het team die nodig zijn voor een succesvolle overstap. Het gebruik van de cloud via een saas-aanbieder is dan een goede optie, mits bedrijven goed op de hoogte zijn van de eventuele risico’s en voordelen voor hun bedrijf en hier een weloverwogen afweging voor kunnen maken.
De voordelen van de cloud
Een zakelijke strategie die gebruikmaakt van de cloud biedt ongekende voordelen. Voor een soepele overstap is het essentieel personeel goed voor te lichten en gebruikersacceptatie te bevorderen. Als dit goed wordt gedaan, kunnen organisaties volop profiteren van de voordelen van cloud computing, zoals:
- Efficiënter werken vanaf elke locatie
Werknemers kunnen altijd en overal toegang krijgen tot de bestanden en applicaties die ze nodig hebben en in realtime-inzichten op doen voor snellere strategische beslissingen.
- Automatisering
Automatisering doormiddel van cloud computing bespaart personeel een hoop tijd en energie. De cloud kan daarnaast bijdragen aan een betere klantenervaring door de complete klantreis in kaart te brengen en alle interactie met klanten met behulp van automatisering sneller te laten verlopen.
- Aanpasbaarheid en flexibiliteit
Met cloud computing kunnen bedrijven de capaciteit makkelijk opvoeren of verminderen, waardoor ze veel sneller en eenvoudiger kunnen reageren op de vraag vanuit de markt.
Al deze voordelen helpen bedrijven om concurrerend te blijven. Toch is het belangrijk dat bedrijven oog hebben voor de langetermijngevolgen van deze strategie en de voordelen goed afwegen tegen de risico’s.
Risico
Een belangrijk risico dat verbonden is met het gebruik van de cloud zijn de stijgende tarieven van cloudproviders. Voor een snelgroeiend bedrijf kunnen de kosten snel oplopen en organisaties ertoe dwingen om in de budgetten voor personeelswerving en marketing te gaan snijden of de kosten door te berekenen aan hun klanten. De keuze van de juiste cloudprovider is hierom erg belangrijk.
Bij de keuze van een aanbieder van saas-oplossingen is het belangrijk om na te gaan hoe die van plan is om de kosten van gegevensopslag in de cloud te beperken. Een leverancier die bijvoorbeeld over eigen datacenters beschikt, zal in staat zijn om grip op de opslagkosten te houden. Daarnaast is het zaak om na te gaan of de leverancier een duidelijke strategie hanteert om de kosten voor zijn klanten laag te houden. Zo zou de leverancier een grotere prioriteit moeten toekennen aan het herinvesteren van zijn winst in zijn onderneming dan in uitbundige reclamecampagnes. De juiste leverancier zou een langetermijnstrategie moeten hanteren en geen plannen hebben voor een markt-exit. Op die manier ben je er zeker van dat je niet halverwege je digitale transformatie op een andere leverancier over moet stappen, wat de gebruikservaring ingrijpend zou aantasten. Verder moet de leverancier krachtige informatiebeveiliging en databescherming bieden. Cyberaanvallen en datalekken die resulteren in gegevensverlies en financiële en reputatieschade behoren eveneens tot de risico’s. De meeste aanbieders van saas-oplossingen beschikken echter over uitgebreide expertise in het terugdringen van beveiligingsrisico’s, waardoor je data veel veiliger is dan wanneer je die intern zou opslaan.
Robuust
Recente gebeurtenissen zoals de coronacrisis, toevoerketenproblemen, geopolitieke conflicten en hoge inflatie hebben het belang benadrukt van een robuust businessmodel dat bestand is tegen dergelijke tegenslagen. Een gebrek aan aanpassingsvermogen, flexibiliteit en wendbaarheid kan bedrijven over de rand van de afgrond duwen. Cloud computing maakt het mogelijk om een veerkrachtige onderneming op te bouwen die bestand is tegen alle ups en downs. Daarnaast kan Cloud computing ook economische en maatschappelijke voordelen bieden. Zo doorbreekt de cloud geografische grenzen, zodat bedrijven uit een grotere talent-pool kunnen putten. Dit helpt het tegengaan van personeelstekorten.
De cloud brengt risico’s met zich mee, zoals uit de klauwen lopende kosten, maar met de juiste aanpak kan cloud computing organisaties enorme voordelen opleveren en veerkrachtig maken, zodat ze zich optimaal kunnen aanpassen aan onverwachte ontwikkelingen die de markt op zijn kop zetten. De belofte van de cloud is en blijft daarmee ijzersterk.
Las recentelijk een rapport van IDC die met heel andere conclusies kwam, IaaS is ook cloud en we hebben genoeg multi-tenant datacentra in Nederland. Wat betreft het service delivery model van de cloud biedt software-defined een oplossing welke ook nog eens duurzaam is doordat je de onderliggende resources kunt hergebruiken. Met een lineaire afschrijving over 7 jaar – verlengen levensduur – is de eigen cloud goedkoper en groener dan de publieke cloud. Want het gaat uiteindelijk niet om het automatiseren maar het boekhouden, het nieuwe beheren gaat om beprijzing van de diensten.