Uitvinder Thijs Schumacher heeft een niet-verwijderbaar scan-and-trace-systeem (Frame-ID) ontwikkeld dat wordt ingebouwd in de zadelstangbuis van de fiets. Door een rijwiel op naam te zetten en van een identiteit te voorzien, is het aantal fietsdiefstallen in Nederland drastisch te verminderen.
Frame-id heeft daarnaast andere voordelen. Met api’s zijn de permanent scanbare framenummers te koppelen aan publieke en private systemen voor de registratie van fietsen. Denk aan het CBS, het Openbaar Ministerie, gemeenten, politie, RDW, EU/Interpol, OV/NS en het Digitaal Opkopers Register (DOR).
Fietsenwinkels moeten tegenwoordig verkochte fietsen aanmelden bij het laatstgenoemde register dat diefstal en heling moet tegengaan. Dat gebeurt handmatig. Met scannen is deze klus in een handomdraai geklaard, stelt Schumacher.
Ook OV/NS heeft baat bij een api. Zo’n virtueel koppelstuk geeft gebruikers snel toegang tot een fietsenstalling. De exploitant ziet direct wie er hoelang in de stalling staat. Voor de betaling en administratie is dat handig. Een aparte ingang voor gebruikers van Frame-ID bevordert ook de doorstroom. Naast publieke systemen zijn ook private systemen te koppelen zoals die van verhuur- en leasebedrijven, fabrikanten, verzekeraars, de ANWB, dealers en verenigingen. Dat is makkelijk voor bijvoorbeeld het afsluiten van contracten.
Geen elektriciteit
Anders dan bij bestaande track-and-trace-systemen is de Frame-ID-module permanent ingebouwd in het fietsframe. Volgens Schumacher is deze niet uit te schakelen of te verwijderen door fietsendieven. Ook is er geen elektriciteit nodig en blijft het altijd functioneren. ‘De id is onlosmakelijk verbonden met de fiets. De fiets kan via de app worden overgeschreven op naam bij aan- en verkoop.’ Met het scannen via de app is te zien of de fiets als gestolen is opgegeven. De module is verbonden met de fiets, die vervolgens gekoppeld is aan de gegevens van de eigenaar. ‘De politie kan daarmee binnen één seconde de rechtmatige eigenaar achterhalen.
De ontwerpfase is al afgerond en er is ook een octrooi toegekend op Europees niveau. De volgende stap is een een landelijke pilot. Daarvoor is Schumacher op zoek naar twintigduizend fietsbezitters die hun fiets willen laten voorzien van het framenummer. Na de pilot krijgen de deelnemers hun aankoopbedrag teruggestort. De inbouw kost vijftien tot twintig euro, het product zelf vijftig. Verzekeraars overwegen 65 euro korting te geven op de premie.
Dat fietsfabrikanten niet staan te trappelen om dit systeem in te voeren, komt vooral omdat ze jaarlijks zo’n 350 miljoen omzet halen uit vervanging van gestolen fietsen waarvoor de eigenaar een verzekering heeft afgesloten. Enkele jaren geleden kwamen track-and-trace-systemen op, die niet goed werkten. Schumacher: ‘Met een goedkope jammer kon zo’n systeem onbruikbaar worden gemaakt. Zo’n jammer overschreeuwt het signaal namelijk.’ Volgens Schumacher kan Frame-ID de doorverkoop van een fiets tegenhouden. Bovendien wordt de kans om gepakt te worden extreem vergroot.
Klinkt leuk, maar zo lang fietsen achter in busjes geladen worden en linea recta naar Oost Europa geëxporteerd worden heeft het weinig toegevoegde waarde dat de politie in Nederland de fietsen kan scannen.
Leg rustig de werking even uit.
waarom is dit wel een veilige oplossing?
Als ik bv een magneet rondom de zadelstang aanbreng voor een mandje of zo achterop…is het dan nog uit te lezen?
Waar een vraag is ontstaat een markt want zolang Oost-Europa tot de Europese Economische Ruimte behoord denk ik dat Eucaris systeem alleen maar om een ander soort voertuig gaat. Een niet te verwijderen identificatie van goederen en een koppeling aan de rechtmatige eigenaar is niet echt het wiel opnieuw uitvinden. Gezien de fouten met gemotoriseerde rijwielen die volgens de theorie zijn vernietigd maar in de praktijk nog gewoon gebruikt worden vrees ik de administratie. Uitvinder vergeet de zwakke schakels in de keten, de administratieplicht welke uiteindelijk weer tot extra kosten leidt.
Beste PA VA KE,
U heeft zeker gelijk dat veel fietsen achter in busjes geladen worden, iets dat een groot probleem is. Het percentage in Nederland gestolen fietsen dat naar verschillende delen van de Europese unie verdwijnen is op dit moment behoorlijk groot echter niet significant. Ook het deel dat via verschillende andere Europese routes uiteindelijk in Oost-Europa terechtkomt niet. Het aandeel (proportie) rondrijdende gestolen fietsen in Nederland is exorbitant hoog, net als het aantal gestolen fietsen in 2022 (750.000). Van deze gestolen fietsen in 2022 werd maar 77.580 keer aangifte gedaan bij de politie (Bron CBS. 27-09-2023) https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83651NED/table?fromstatweb waardoor ze geregistreerd staan en daardoor tot de pool geregistreerde fietsen behoren. De politie waar dan ook in Europa kan op dit moment alleen de eigenaar terugvinden als er aangifte werd gedaan. FRAME-ID zorgt voor een complete volledige aangifte in slechts een seconde waardoor de aangiftebereidheid van 10,34% naar een te verwachten 98% zal stijgen onder fietsen voorzien van FRAME-ID in het geval van diefstal. De grote toegevoegde waarde zit hem juist in het scannen van deze fietsen voorzien van FRAME-ID. De fietsendief in Nederland maakt geen schijn van kans als vanaf verschillende kanten deze fietsen worden gescand. Dat kan door politie, toezichthouders, gemeenten maar ook door toekomstige kopers. De fiets is onverkoopbaar met een gestolen melding in FRAME-ID. Hoe meer geregistreerde fietsen, hoe meer dieven en meer-algemeen, gestolen fietsen terugkomen bij de eigenaar of verzekeraar. Dit betreft nieuw gestolen fietsen, tweedehands fietsen, antieke fietsen, e-bike’s, bakfietsen, enz…
Beste groet,
Team FRAME-ID
Beste Bas Hendriks
FRAME-ID zit ingebouwd in de zadelstangbuis van je fiets. Met de FRAME-ID app kun u als u bent ingelogd fietsen uitlezen en zien of ze gestolen zijn of niet. Alles volgens de Europese AVG regels. Het is niet verwijderbaar doordat het permanent word gefixeerd in de buis. Ook is het niet beïnvloedbaar door bijvoorbeeld, zuren, chemicaliën of magneetjes. Op geen enkele wijze, ook niet rond de zadelstangbuis. Het blijft te allen tijden probleemloos uitleesbaar. Ook is FRAME-ID niet uit te schakelen of te beïnvloeden door bijvoorbeeld Jammers, aluminiumfolie of inductie zoals bij track en tracé wel het geval is!
Beste groet,
Team FRAME-ID
Techniek versus politiek is het dus vooral een papieren tijger want identiteit en entiteit zeggen nog niks over het oneigenlijke gebruik van een fiets. Het onbruikbaar maken van het transportmiddel zou meer effect hebben dan het traceerbaar maken.
Team FRAME-ID, mooi dat jullie reageren op onze posts. De meeste schrijvers doen dat niet.
Mijn vraag aan jullie is of jullie een ervaren oud beroepscrimineel hebben ingehuurd om jullie beveiliging uit te testen, zoals in onze branche ethische hackers worden ingezet. Beroepscriminelen kunnen door de combinatie van hun afwijkend normgedrag, specifieke niet alledaagse kennis en ervaring hebben opgedaan om tot oplossingen komen (vanuit de crimineel gezien) waar wij als nette mensen niet op zouden komen. Criminele bendes investeren in onderzoek door beveiligde objecten uit elkaar te halen om te zien hoe een beveiliging seriematig gekraakt kan worden. Als een bende in hun specifiek ingericht werkplaats jullie afsluiting van het frame “netjes” kan openen, dan kan deze ook het scan-and-trace systeem verder onklaar maken zonder het frame verder zichtbaar te vernielen. Een mededeling op het frame dat jullie FRAME-ID is aangebracht, kan ook verwijderd worden. Dan zal niet naar FRAME-ID gezocht worden, tenzij de fabrikant jullie systeem standaard inbouwt.
Een deskundige kan met een professionele inspectiecamera achteraf zien dat met het frame gerommeld is, maar dan kan de gestolen fiets al zijn doorverkocht.