Leerplatform Lepaya heeft een kapitaalinjectie van 35 miljoen euro gekregen om versneld ai te kunnen toepassen. Eind 2021 ontving het Amsterdamse bedrijf ook een dergelijk bedrag.
Lepaya combineert kunstmatige en menselijke intelligentie om werknemers te kunnen bijscholen via online-, offline- en virtual reality-training. Veel bedrijven realiseren zich dat hun personeel extra vaardigheden nodig heeft om effectief en productief te blijven, in de stroom van het dagelijkse werk.
Ai krijgt bij de capaciteitsontwikkeling van medewerkers een sturende functie. Het nieuw verworven kapitaal stelt Lepaya in staat om de ontwikkeling en go-to-market van het ai-gestuurde platform te verdubbelen. Lepaya doet extra investeringen in ai-tools zoals AI-coach, die de leerinhoud zullen aanpassen aan de context en het carrièreniveau van een individuele leerling. Als bijvoorbeeld meerdere werknemers leidinggevende functies krijgen, kan bij het samenstellen van de leertrajecten meer rekening worden gehouden met hun achtergronden en eerdere ervaringen.
Vaardigheidskloven
Volgens René Janssen, ceo en medeoprichter van Lepaya, bieden de snelle ontwikkelingen op het gebied van ai een diep persoonlijk inzicht in vaardigheidskloven, en een echt gecontextualiseerde manier om deze te overbruggen. Bovendien worden verdere investeringen gedaan om data over vaardigheden beter te kunnen analyseren. Bedrijven weten dan precies welke vaardigheden ze in huis hebben.
Dankzij diepgaande integraties in human capital management-oplossingen kunnen organisaties het platform voor capaciteitsontwikkeling effectief uitrollen naar werknemers op carrière-momenten waar bijscholing cruciaal is om een directe impact te hebben op de bedrijfsprestaties en -resultaten. Lepaya telt 2000 klanten waaronder Microsoft, ING, Dell, Maersk, KPMG, Freudenberg, Roche en Just-Eat.
Het groeigeld komt van een groep investeerders onder leiding van Endeit, het investeringsfonds van Joop van den Ende en Hugo Deitmers. Ook Educapital, Mars Growth Capital en Liquidity Capital, evenals de bestaande investeerders Target Global en Mediahuis Ventures doen mee.
Omdat het nog steeds moeilijk is om aan personeel te komen, is het ontwikkelen van intern talent in plaats van het inhuren van extern talent van cruciaal belang voor organisaties die concurrerend willen blijven. Lepaya heeft sinds de oprichting in 2018 vier overnames gedaan: SmartenUp (2020), VCoach (2022), SpeakFirst (2022) en Krauthammer (2023). Het bedrijf heeft tot nu toe 75 miljoen euro opgehaald.