De toegankelijkheid van de DigiD-app is volgens ontwikkelaar en ict-adviseur van de overheid Logius sterk verbeterd. De authenticatie-app voldoet nu aan de belangrijkste toegankelijkheidseisen. Eerder gold dat alleen voor de DigiD-website. Er zijn op vier punten veranderingen doorgevoerd.
Mensen die minder digitaal vaardig zijn kunnen de app nu beter gebruiken, stelt Logius. Zo heeft de gebruiker van DigiD meer overzicht. ‘Voordat je begint met activeren, zie je vanaf nu in één oogopslag welke stappen je nog moet zetten’, aldus de ict-organisatie.
Ook kan de gebruiker een aantal stappen op een later moment uitvoeren. Logius: ‘Tijdens een test bleek dat sommige mensen liever niet direct de id-check uitvoeren tijdens het activeren van de app. Dit is een eenmalige scan van een identiteitsbewijs. Het is voortaan mogelijk om deze stap op een later moment alsnog te doen.’
Twee-factor-authenticatie
Als derde verbeterpunt noemt Logius een aanpassing in het instellen van twee-factor-authenticatie. ‘De gebruiker moest voorheen tijdens het activeren aangeven of hij of zij standaard met DigiD wilde inloggen in twee stappen. Tijdens het testen zagen ze dat het voor veel app-gebruikers niet duidelijk was wat dit betekende. ‘Daarom is het mogelijk gemaakt deze stap later alsnog te doen en kan iemand dit zelf instellen via het menu van de app.’
Als vierde punt wordt het anders inrichten van een aantal eenmalige processen genoemd. Logius: ‘Denk aan het activeren van de app of het uitvoeren van de id-check. Daardoor lopen mensen makkelijker door de stappen heen.’
De app scoort in een toegankelijkheidsnormering nu de hoogste status (A). Volgens de ontwikkelaars hebben zowel mensen met als zonder een beperking daar baat bij.
Helpdesk
Voor mensen die niet of beperkt digitaal vaardig zijn, werkt Logius samen met een aantal partners zoals stichting Digisterker. Zij organiseren cursussen op verschillende plekken in het land. Daarin leren deelnemers hoe zij DigiD kunnen gebruiken en hoe ze bijvoorbeeld de app activeren.
Ook is er de DigiD Helpdesk. Daarnaast is het mogelijk om langs te gaan bij een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in de bibliotheek. Computable nam eind 2021 eerder een kijkje bij zo’n loket in de bibliotheek van de Utrechtse wijk Overvecht.
Vorig jaar zomer stelde stichting APPT na eigen onderzoek vast dat apps van de overheid nauwelijks voldoen aan de gestelde eisen voor toegankelijkheid. Ook in ander onderzoek kwam naar boven dat het dramatisch gesteld is met de toegankelijkheid van apps en websites van de overheid.