Tijdens een recente conferentie van NetEvents ging het over zaken als 5G, iot en rfid, maar was er toch aandacht voor de transformatie die in de telecomsector plaatsvindt. En dat gebeurt volgens Ramesh Marimuthu, vp en head of Americas bij Tata Communications, helaas nog al te vaak in silo’s. ‘Het netwerk, de customer experience, de cloud, de applicaties; als bedrijf ga je nooit maximaal profiteren van die transformatie, tenzij je over een hyperconnected ecosysteem beschikt dat je hele infrastructuur in een keer transformeert.’ Marimuthu ziet vier ontwikkelingen.
5G
Onderzoek van PWC laat er geen twijfel over bestaan: meer dan 60 procent van de gebruikers vindt 5G heel aantrekkelijk, vooral omwille van de hogere snelheid. Een derde is wel bereid om er meer voor te betalen, maar amper een kwart is ook van plan direct een nieuw toestel te kopen om van 5G te kunnen genieten. ‘Er zijn nog te veel obstakels’, meent Marimuthu. ‘In lang niet alle landen zal 5G snel beschikbaar zijn omdat netwerkleveranciers nog stevig moeten investeren om hun infrastructuur te upgraden naar 5G. Gevolg: wie gaat roamen zal telkens vaststellen dat 5G nog niet overal bruikbaar is.’
Iot
5G wordt volgens Marimuthu wel cruciaal in de verdere doorbraak van iot, het internet of things. ‘Je zal dan gewoon in een winkel een product uit een rek kunnen nemen, zonder langs de kassa te gaan naar buiten wandelen en vijf seconden later al de rekening op je gsm hebben, allemaal dankzij dat hyperconnected ecosysteem. Datzelfde systeem zal er ook voor zorgen dat je in de winkel geattendeerd wordt op speciale aanbiedingen op het moment dat je in de buurt komt van een product; de customer experience, weet je wel, dwars over alle silo’s heen.’
Sensoren
Wie iot zegt, kan ook niet zonder sensoren. Die kleine apparaatjes verzamelen ter plaatse informatie (temperatuur, druk, niveau, verkeer, et cetera) die dan via 5G, wifi, bluetooth of een andere mobiel netwerk over het internet wordt doorgestuurd naar je gsm of naar de centrale computer. Vroeger werden hier enkel rfid-sensoren gebruikt die louter de verplaatsing van een voorwerp registreerden, maar tegenwoordig zorgt een waaier aan sensoren voor data, zoals biomedische sensors, camera’s, gyroscopen, chemische sensors, vochtigheidssensors, et cetara. ‘Probleem hier is security’, zegt Marimuthu. ‘Al die apparaatjes aan de rand van je netwerk, de edge, moeten beveiligd worden, want het zijn allemaal kwetsbare punten. Vandaar dat hyperconnected ecosysteem dat je hele infrastructuur hermetisch afsluit.’
End-to-end
‘Het tijdperk van zestien verschillende producten bij zestien verschillende leveranciers is voorbij, ook en vooral in de telecomsector’, beklemtoont Marimuthu. ‘Een klant wil tegenwoordig een end-to-end managed service waar alles op één platform als een dienst wordt aangeboden, met open api’s die kunnen praten met meerder business-ecosystemen, schaalbaar en flexibel. Dus geen silo’s meer maar integratie, horizontaal en verticaal, dwars over je hele enterprise-ecosysteem heen, op een holistische manier. Voorwaarde om die transformatie te laten slagen is wel dat je iedereen meekrijgt en dat je snel de roi, de return on investment, kan aantonen met duidelijk zichtbare voordelen.’
Dit artikel staat ook Computable-magazine #05-06/23