Nike heeft onze voeten veroverd, Zara onze benen en armen, en L’Oréal onze nagels en wangen. Grote bedrijven die nog meer willen groeien, beginnen nu de veroveringstocht van onze hersenen. Wint Apple de race met zijn Headset Vision Pro? Of is het laatste deel van ons lichaam dat nog echt van ons is niet te koop?
Wie aan technologische revoluties denkt, die denkt aan ChatGPT en andere generatieve-ai-toepassingen. Maar als het over hardware gaat, dan zijn vooral de headsets het domein waar de technologische innovatie zich afspeelt. Dat gaat van draadloze connectiviteit en ruisonderdrukking tot headsets die verbonden zijn met samenwerkingsplatformen en voice-assistenten.
Dyson – bekend van de stofzuigers, maar uitgegroeid tot een veelzijdig techbedrijf – gaat een stap verder. Het lanceert een hoofdtelefoon die ruisonderdrukking verzoent met luchtreiniging. In de oorschelpen zitten elektrostatische filters verborgen. De schone lucht wordt naar het vizier geleid en in je gezicht geblazen. De bijhorende app monitort in realtime het geluid en de luchtkwaliteit om je heen.
Maar het techwereldje kijkt vooral naar Apple, dat volgende jaar de Headset Vision Pro op de markt brengt. De headset combineert virtual en augmented reality: de technologie legt virtuele beelden over de livebeelden van de échte wereld. Apple-baas Tim Cook noemt de headset ‘het meest geavanceerde persoonlijke elektronische toestel dat ooit gemaakt werd’. Daarvoor moet je wel stevig in je geldbuidel tasten. Aan de headset hangt een prijskaartje van 3.499 dollar.
Sneakers
Kleuters zijn zot van het liedje ‘Hoofd, schouders, knie en teen’. Wel, dat liedje doet denken aan hoe de grootste bedrijven ter wereld beetje bij beetje ons hele lichaam veroveren. Nike leerde zijn volk massaal op sneakers lopen; vandaag trouwen we zelfs op hippe Nikes. De rest van ons lijf hebben we verkocht aan marktleider Inditex (Zara) en zijn concurrenten. Cosmeticareus L’Oréal heeft minstens bij de vrouwen onze nagels, lippen, wangen en ogen al succesvol verleid.
Nu willen de grote tech-ondernemingen dus onze hersenen veroveren. Zowat het laatste deel van ons lichaam waar nog niet om gevochten werd.
Apple lijkt over de beste papieren te beschikken om die veroveringstocht als eerste tot een goed einde te brengen. Nieuwe innovaties moeten altijd door de valley of death voor ze aan de weg bergop beginnen. Veel startups sterven in die vallei, omdat hun cash opdroogt als water in de woestijn. Apple heeft diepe zakken. De omzet daalt al drie kwartalen op rij tegenover het jaar voordien, maar kwam het laatste kwartaal nog altijd boven de tachtig miljard dollar uit. Met zo’n appeltje voor de dorst kan je een tocht door de woestijn riskeren.
Steve Jobs
Maar vergis je niet, ook voor een steenrijke techgigant als Apple hangt er veel af van het succes van de Vision Pro-headset. De tijd dat Steve Jobs elk jaar een nieuw, baanbrekende product aankondigde is voorbij. De laatste grote innovatie, de Apple Watch, dateert van 2015. Zowel tech-analisten als Apple-fans snakken naar een grote, radicale productinnovatie. Na de pols moet ons hoofd voor de (figuurlijke) bijl.
Gemakkelijk wordt dat niet. De revolutionaire headset van Apple is duur, komt met een voorlopig beperkte batterijduur van twee uur en is door het persoonlijke maatwerk niet zo eenvoudig op grote schaal te verkopen. Maar als heel ons lichaam zo goed als uitverkocht is, heeft Big Tech geen andere keuze dan te mikken op het laatste deel dat nog echt van ons was.
(Auteur Carole Lamarque is marketingexpert en auteur van de boeken ‘Influencers’ en ‘Zoonotic’.)
“Zowel tech-analisten als Apple-fans snakken naar een grote, radicale productinnovatie.”
doet met denken aan de MS bootloader van vroeger die alle OS versies ondersteunde, eeh van MS dan.
De wereld bestaat niet alleen uit tech-analisten en apple-fans.
Dinos bijvoorbeeld hebben geen behoefte aan innovaties. Oudlid zal wel weer commentaar hebben met zijn nikes op zijn voeten en de smartwatch op zijn pols en wie weet wat hij met Oréal doet. De meelopert 😉
Influencers’ en ‘Zoonotic’, nog meer bah.
Mee eens Dino. Net als die nieuwe afluisterapparaten die zich als auto vermommen.
Ik heb geen Nikes, wil die ook niet hebben. Net als die andere zaken die Lamarque aandraagt.
De huidige reklame maakt mij tot konsumeer-weigeraar wat goed is voor mijn bankrekening.
Als reklame te opdringerig is, koop ik dat produkt zeker niet.
Minder konsumeren is ook nog goed voor het milieu.
Overigens door het gebruik van genoemde produkten wordt niets “veroverd” misschien in de fantasie van een
marketingtyp maar dat is een simplistische en verarmde weergave van de werkelijkheid.
Iedereen loopt op zijn eigen voeten zijn mijn moeder altijd .Een spreuk die door de Eeuwen heen gaat. Iedereen neemt ze zijn of haar eigen beslissingen met de daar bij behorende verantwoordelijkheden. Dit kan nog vele Eeuwen door gaan zolang de overheid het publiekelijk belang beheert en vertegenwoordigt en de commercie niet.
@Wim
Als je de 30.000 lobbyisten voor 705 EU-parlementariërs in overweging neemt, dan mag je je afvragen of de overheid nog het publieke belang dient.
Technisch heel interessante ontwikkelingen, maar dit lijken me eerder projecten vanuit wat technisch kan en dan wat nodig is. Loop je straks in de supermarkt en heb je twijfels over een aankoop, dan geef je een mondelinge opdracht aan je headset om je vrouw te contacteren. Die kan via haar headsets meekijken naar wat jij ziet. Dan kan ze met je bespreken of je een product wel of niet koopt. En als je nog even moet wachten voordat je vrouw inschakelt, dan kan je via de bril intussen nog even naar een film kijken, of live naar de zoveelste rellen bij een voetbalwedstrijd. Natuurlijk is zelf kopen in een supermarkt straks wel heel erg ouderwets.
De Apple Vision Pro moet rond de € 4000 kosten. De meesten kunnen dat niet betalen. Gelukkig heb je dan naast deze gadget geen dure iPhone nodig. Straatrovers zullen zich moeten aanpassen. En wat zou dit voor de kapsels van Apple’s doelgroep gaan betekenen? Nog meer kalende mannen? Straaljagerpiloten hebben niet voor niets weinig hoofdhaar. Ik vrees dat hipsters en vooral vrouwelijke Apple fans afhaken.
@Jan, de bevolking krijgt de politici die ze kiezen, mits er geen buitenlandse inmenging is door een koloniale macht zoals de RF. Politici, die herkozen willen worden, zijn gevoelig voor lobbywerk. Dat geldt van de Canada tot aan Australië. Lobbyen komt zelfs in de Volksrepubliek China voor. Natuurlijk kan lobbyen ook in de vorm van informeren van volksvertegenwoordigers om de belangen bepleiten voor cultuur, natuur, grote bevolkingsgroepen. Maar het gaat meestal veel verder, tot aan het omkopen van politici en media, het geven van steun aan niet-democratische groeperingen, chantage van gezwichte politici. Dat mondt dan uit in het niet nakomen van wet- en regelgeving of zelfs het aanpassen van wetgeving. In West-Europa zie je dit vooral in landen zoals Hongarije, waar de oligarchen (niet alleen Russen) te veel macht en invloed hebben en waar gelijktijdig de onafhankelijkheid van rechters en journalisten onderdrukt wordt. Lobbyen kan ook in Nederland lucratief zijn. Zo betalen een groot deel van zeer winstgevende multinationals in ons land al jarenlang nauwelijks of geen winstbelasting. In Nederland is de goklobby de laatste jaren druk bezig geweest met de liberale partijen en de agrobusiness met de BBB (die ze in feite opgericht hebben) maar ook met de christelijke partijen. Maar daar staan ruim 13 miljoen kiesgerechtigden zelf bij te kijken.