Een kleine tien procent van de achthonderd medewerkers bij het Amsterdamse fintechbedrijf Mollie moet naar een baan zoeken. Mollie-oprichter en grootaandeelhouder Adriaan Mol heeft de reorganisatieplannen die begin deze maand aan het personeel zijn gepresenteerd, tegenover het FD bevestigd. De man die naast Mollie ook Messagebird van de grond tilde, erkent dat de afgelopen jaren fouten zijn gemaakt.
In de Amsterdamse fintech-wereld leken de bomen tot in de hemel te groeien. ‘We hebben toen in een korte tijd te veel personeel aangenomen en zijn daarin doorgeschoten,’ geeft Adriaan Mol toe. De groeivooruitzichten en overvloed aan kapitaal zorgden ervoor dat Mollie en concurrent Adyen met meer dan riante salarissen en bonussen de markt voor techtalenten leeghaalden. Alleen al aan bonussen en andere employee-benefits boven op het basissalaris betaalde Adyen in de eerste helft van dit jaar gemiddeld 116.000 euro extra. Dat Adyen doorgaat met het ‘wegkopen’ van vooral ontwikkelaars, en de omzetgroei tegenvalt, is op de beurs slecht gevallen. Dit jaar is de beurswaarde met 51 procent gedaald. Na bekendmaking van de reorganisatie bij Mollie zakte het aandeel Adyen gisteren verder weg.
Ook grote beleggingsfondsen zoals Blackstone likken hun wonden. Een consortium onder leiding van Blackstone stak in 2021 ongeveer 665 miljoen euro in Mollie. Mol zegt dat dat geld terugkomt, maar later dan was gedacht. Blackstone heeft afgelopen maart al zestig procent van dit belang afgeboekt. Volgens financieel persbureau Bloomberg heeft Blackstone spijt als haren op het hoofd van de investering in Mollie en andere fintechbedrijven op het hoogtepunt van de markt twee jaar geleden. De verantwoordelijke fondsmanager zegt er ‘met open ogen in te zijn gelopen’.
Tekenend voor de omslag bij Mollie zijn de wijzigingen in de top. De ceo en cfo vertrokken, evenals een aantal commissarissen. Op online-platforms klinkt kritiek op de visie van de ondernemingsleiding.
Mol dacht lange tijd dat point-of-sale-terminals bij winkeliers snel zouden verdwijnen. Door oplossingen als tap-to-pay zouden deze betaalterminals verouderd raken. Mollie leverde daarom geen kassa-oplossingen. Maar Mol zag te laat dat terminals zich hebben aangepast aan de nieuwe technologie, waardoor hun levensduur wordt verlengd. Daarom besloot hij eind vorig jaar toch point-of-sale-terminals te gaan ondersteunen.
Dat Mollie en Adyen veel personeel met zeer aantrekkelijke salarissen en andere secundaire voorwaarden hebben aangenomen in een (internationaal) zeer concurrerende markt is niet zo gek. Dat Amsterdam een aantrekkelijke stad is om te werken en wonen is niet voldoende.
Punt is wel dat hun medewerkers overal vandaan komen, hele verschillende achtergronden hebben en niet altijd over voldoende lokale kennis en culturele competentie en interculturele communicatie vaardigheden hebben om efficiënt met elkaar samen te werken.
Ofwel goed getrainde mensen zijn productiever, dus daar heb je er minder van nodig. Hoe? Lees mijn eBook over dit onderwerp bij Bookboon. Uitgebreide papieren versie volgt.
Amsterdam een ‘aantrekkelijke stad om te wonen en te werken’??? Ben Amsterdammer van geboorte, maar met de huidige verkeers- en parkeersituatie, het stadbestuur van louter dwazen, lijkt het mij de hel op aarde!
Vinden expats wel. Amsterdam is een dorp qua ‘narigheid’ elders. De wereld is groter dan jezelf.