De verzekeringssector maakt een ongekende evolutie door, waarbij de inzet van technologie van toenemende betekenis is. Er zijn de afgelopen twee jaar dan ook veel investeringen in de insurtech-markt gedaan om deze een boost te geven. In totaal is er maar liefst negentig miljard dollar geïnvesteerd. Groei in de sector betekent ook dat er kansen voor organisaties liggen.
Op welke kansen kunnen bedrijven het beste inspelen? Hieronder de belangrijkste vier.
- Intelligent distribution
Een kans waar verzekeringsmaatschappijen zeker op in moeten spelen is het partneren met de distributiesector. Dit kan helpen om meer klanten te behouden en aan te trekken. Partners in de distributiesector kunnen verzekeraars immers toegang tot een nieuwe markt verlenen, waarbij zij producten kunnen aanbieden aan het klantenbestand van de distributeur. Voor de distributeur ontstaat vervolgens het voordeel van cross-selling, zonder dat hij zelf een vergelijkbaar product hoeft te ontwikkelen.
- Cybersecurity
Cybersecurity is een topic dat de afgelopen jaren belangrijk is geworden en de behoefte aan cybersecurityverzekeringen groeit. Het aantal cyberaanvallen wereldwijd neemt jaarlijks met vijftig procent toe. Bedrijven proberen zich hiertegen te weren door de veiligheid van hun data te waarborgen, die de kern vormt voor het afsluiten van verzekeringen. Het kan als verzekeraar lonen om verzekeringen aan te bieden die diverse kosten vergoeden op het moment dat een bedrijf slachtoffer is van een cyberaanval.
- On-demand-verzekeringsmodellen
Een andere kans waarin verzekeringsmaatschappijen zich kunnen verdiepen, is het hebben van verzekeringsmodellen op maat. Dit verhoogt de kans op het afsluiten van een levensverzekering met 58 procent, zo blijkt uit onderzoek. Ook zijn je verzekeringen hiermee relevanter voor een breder publiek, omdat je aan verschillende wensen kunt voldoen. Dergelijke modellen zijn alleen goed op te stellen met de hulp van technologie. En dat heeft weer invloed op de werklast: één op de drie bedrijven geeft aan dat deze dankzij digitale oplossingen is afgenomen.
- Betrokkenheid van bedrijven bij samenleving
Na de maatschappelijke gebeurtenissen van de afgelopen jaren, zoals de pandemie, vinden consumenten welzijn belangrijker dan ooit. Het kan dan als verzekeraar slim zijn om je duidelijk te positioneren op dit gebied. Zo blijft de adoptie van digitale technologieën die verband houden met welzijn voortdurend groeien, net als de investeringen in bedrijfsverzekeringen met een focus op gezondheid.
Klimaatverandering
Naast kansen hebben verzekeraars ook te maken met uitdagingen. Zo ook op het gebied van klimaatverandering. Bedrijven proberen de hoge kosten die klimaatverandering en natuurrampen met zich meebrengen, zoals de bosbranden die recentelijk Canada teisterden of de overstromingen in Congo, op verzekeringen te verhalen. Technologie speelt bij deze rampen een belangrijke rol, aangezien verzekeraars gebruikmaken van iot, radar- of sonardata, computer vision, machine learning en statistische analyse om het risico van natuurrampen te voorspellen en in te dammen.
Daarnaast worden de toepassingen ingezet om het verlies van mensenlevens en eigendommen te voorkomen en te beperken. Het is zaak dat verzekeraars strategisch nadenken over hun beleid omtrent dit soort rampen en met klimaatgerichte oplossingen komen om de schade voor bedrijven zo klein mogelijk te maken.
Achterhoofd
Om concurrentievoordeel te behouden of te behalen is het cruciaal voor de verzekeringsbranche om op de diverse kansen in te spelen, met daarbij de bovenstaande uitdaging in hun achterhoofd. De ene kans past wellicht beter bij een verzekeringsmaatschappij dan de ander, maar door de grote verscheidenheid aan kansen is er voor iedere verzekeraar een mogelijkheid om te groeien.
(Auteur Ebrahim Afennas is director insurance bij NTT DATA.)