De cloud heeft steeds meer invloed op onze wereld. Meerdere clouds – zoals publieke, telco, private, soevereine en edge – wakkeren de meest vooruitstrevende innovaties aan in bijvoorbeeld de financiële dienstensector, automotive, fashion en gezondheidszorg.
Door samen te werken lossen de verschillende clouds een van de grootste zakelijke problemen op: het beheren, opslaan en leveren van de juiste data op het juiste moment, om zo het beste resultaat of de beste ervaring te bieden. Ook willen bedrijven goede data analyseren om context relevante informatie te krijgen. Met informatie kunnen bedrijven zich immers onderscheiden in hun markt, business-agility verhogen en beter aansluiten op klantbehoeften.
Vier voorbeelden
Hoe effectief is een multi-cloudstrategie, waarbij apps en data vrij en veilig bewegen in meerdere, centraal beheerde clouds? Vier voorbeelden in verschillende sectoren.
Connectiviteit in de auto
Omdat we meer bezig zijn met duurzamere manieren van reizen, is het aantal elektrische auto’s enorm toegenomen. Hierdoor neemt ook het belang van cloud computing toe. De concurrentie onder fabrikanten is groot, maar een multi-cloudstrategie helpt Mercedes om innovatief te zijn en nieuwe ervaringen te bieden. De autofabrikant combineert verschillende clouds en netwerken en bouwt zo zijn eigen operating system () in auto’s om de connectiviteit van bestuurder en bijrijder te verbeteren. Door de veerkacht en low-latency van edge clouds en teclo-netwerken kunnen bestuurders van zelfrijdende voertuigen Zoom meetings bijwonen en samenwerken.
Omdat publieke netwerken zoals 5G schaalbaar zijn, genieten bijrijders van de voordelen van verbeterde in-car entertainment. Ze kunnen video’s en films streamen, online videogames spelen en tv-programma’s kijken zonder latency, buffering of pixelvorming. Het platform van Mercedes beschikt ook over een Android-container, waardoor derden veilig toegang hebben, samen kunnen werken en specifieke applicaties voor de auto kunnen ontwikkelen. Data veranderen de ervaring in de auto veranderen.
- Innovatie in digitale fashion
Mode verandert constant. Technologie helpt retailers om contact te leggen met klanten en nieuwe ervaringen te bieden. Augmented reality biedt bijvoorbeeld een gepersonaliseerde winkelervaring vanuit je eigen huis. Chatbots en touchscreen in de winkel verbeteren relaties met klanten en doen productsuggesties. Adidas biedt klanten zelfs de mogelijkheid om producten zelf te ontwerpen.
Deze klantervaring is ook te vinden in de Metaverse en Web3. Decentraland, een Metaverse-platform, heeft bijvoorbeeld recent zijn tweede, jaarlijkse Metaverse Fashion Week georganiseerd. Thuis op de bank, in dezelfde virtuele ruimte als bekende modeontwerpers, kijken naar de nieuwe collecties die merken presenteren. Dat is de toekomst.
Om de toekomst van digital-first fashion werkelijkheid te laten worden, moeten merken applicaties en workloads in de juiste cloud zetten. Voor een succesvol augmented reality-aanbod is bijvoorbeeld ondersteuning van meerdere clouds nodig zodat merken klanten kunnen ondersteunen die via het publieke 5G-netwerk op grote schaal verbinding maken en toegang krijgen tot content. Een voorbeeld hiervan zijn virtuele paskamers.
Om een fashion-week in de Metaverse te organiseren, is uitgebreide netwerk- en datacapaciteit nodig. Hiervoor hebben bedrijven schaalbare publieke telconetwerken nodig, omdat ze private en edge clouds moeten combineren voor veilige, betrouwbare en digitale content op apparaten zoals een virtual reality headset of lenzen. Dit alles zonder dat de gebruiker hier last van heeft. Een multi-cloudstrategie is dus cruciaal om digital fashion naar gebruikers te brengen.
- Challenger banken
Zogenaamde challenger banken veranderen hoe financiële diensten worden aangeboden. Consumenten willen mobiel bankieren en digital-first ervaringen en gewone banken lopen tegen beperkingen aan doordat ze nog veel legacy-technologie hebben. Deze nieuwe banken veroveren daardoor de markt. De Britse Starling Bank gebruikt meerdere clouds om de enorme schaal van compute te benutten die nodig is voor een datagerichte-benadering van financiële dienstverlening en het verbeteren van de klantervaring. Gezien de grote hoeveelheden geanonimiseerde data in zijn publieke clouds, gebruikt de bank ai om snel de vraag te voorspellen of problemen op te lossen – een onderscheidende factor ten opzichte van gewone banken. Deze benadering heeft geleid tot nieuwe plaftormupgrades zoals virtuele kaarten en betalingen in meerdere valuta.
Naast snelheid levert de bank ook betere en nauwkeurigere inzichten in betalingen. Dankzij edge-netwerken kunnen klanten eenvoudig zien wie ze betaald hebben, wanneer en waar, waardoor angst voor fraude afneemt. Deze grote focus op de klantervaring, ondersteund door cloud computing, heeft ervoor gezorgd dat Starling groeit. Het is nu de eerste challenger bank die winst maakt en die de sector fundamenteel veranderd heeft.
- Betere gezondheidszorg
Technologie verbetert de gezondheidszorg. Cloud computing heeft een centrale rol gespeeld in het test- en implementatieproces van vaccinatieprogramma’s. Farmaceutische bedrijven konden vertrouwelijke patiëntgegevens op grote schaal opslaan, zowel in public als in private netwerken, en de resultaten snel analyseren. Ook verbeteren multi-cloudstrategieën de effectiviteit van individuele behandelingen en de ervaringen van patiënten. Artsen, verpleegkundigen en patiënten hebben overal betrouwbare en veilige toegang tot dossiers, zonder zich zorgen te hoeven maken over it-uitval. Dit alles zorgt voor een betere inzet van middelen en een verbeterde dienstverlening.
In Saoedi-Arabië gebruikt het ministerie van Volksgezondheid meerdere clouds tegelijkertijd om de duizenden ziekenhuizen, klinieken en apotheken te ondersteunen. Zij is overgestapt van arbeidsintensieve, energieverslindende servers en heeft de it-activiteiten in verschillende clouds ondergebracht, zodat workloads direct tussen providers is te verplaatsen. Daarnaast heeft het it-team zicht op de workloads en kan deze vanuit één plek beheren.
Data-inzicht
Door snelle applicatieontwikkeling, aangedreven door publieke en private 5G-netwerken en geleverd via multi-cloud, kunnen verschillende sectoren innovatieve nieuwe producten, diensten en ervaringen aanbieden. De bovenstaande use-cases zijn slechts enkele voorbeelden van de voordelen van meerdere clouds en het naadloos bewegen en migreren van applicaties. Aangezien sectoren vertrouwen op connectiviteit om hun transformatie aan te drijven, ontdekken merken en bedrijven hoe dit data-inzicht, de time-to-market en behandelingen kan versnellen, terwijl ze zich aanpassen aan de eisen van de klant en innovatief blijven.
(Auteur Boudewijn Aelbers is director presales bij VMware Benelux.)