T-Mobile Nederland en Tele2 Mobiel gaan verder als onafhankelijk merk met de naam Odido. Het bedrijf zegt het radicaal anders te gaan doen dan concurrenten. Abonnementen gaan op de schop waarbij contracten zonder datalimiet de standaard worden, er komt een klachtenservice voor slecht bereik en het bedrijf gaat sport promoten.
Dat maakte de telecomaanbieder vanochtend bekend tijdens een bijeenkomst voor medewerkers in Den Haag. Volgens Odido is er de afgelopen anderhalf jaar hard gewerkt aan de nieuwe positionering, merknaam en nieuwe producten en diensten.
De merknamen T-Mobile en Tele2 Mobiel zijn beide veranderd naar Odido, dat zowel consumenten als zakelijke klanten gaat bedienen. Daarnaast blijven de merken Ben en Simpel actief en blijft ook Tele2 Thuis bestaan.
T-Mobile Nederland, dat in 2021 door het toenmalige moederconcern Deutsche Telecom voor 5,1 miljard euro aan het Britse investeringsfonds Apax en het Amerikaanse fonds Warburg Pincus is verkocht, mocht die merknaam eigenlijk nog tot 2026 gebruiken, maar past deze nu al aan. Dat doen investeringsfondsen bijvoorbeeld omdat het enige tijd duurt voordat een nieuwe naam bekend is in de markt en met het oog op een mogelijke overname of beursnotering. Een woordvoerder van Odido laat weten dat daar op dit moment geen sprake van is. ‘De marktomstandigheden waren gunstig om nu deze stap te zetten’, de ‘heftige concurrentiestrijd’ op de Nederlandse telecommarkt inmiddels achter ons, stelt hij.
Odido wil ook de grootste aanbieder van glasvezelinternet in Nederland worden en is naar eigen zeggen op weg om internet- en tv-diensten via glasvezel aan meer dan zes miljoen huishoudens aan te bieden. Dat gaat via glasvezelnetwerken die samen met Open Dutch Fiber worden uitgerold. Odido zegt op dit moment ongeveer acht miljoen klanten te bedienen.
Verbindingsservice
Directeur Søren Abildgaard meldt dat hij de ‘status quo’ op de Nederlandse telecommarkt wil doorbreken. Zo krijgen klanten een verbindingsservice. ‘In geval van slecht bereik is er bij ons de mogelijkheid dit te melden via een belletje naar de verbindingsservice die binnenkort ook via een app wordt aangebonden.’
Onbeperkt data en bellen wordt bij de aanbieder de nieuwe standaard. ‘Iedereen moet altijd in verbinding kunnen staan en zich geen zorgen hoeven maken om datalimieten’, licht de aanbieder toe. Klanten krijgen de keuze uit vier verschillende abonnementen. Ook opvallend: het bedrijf belooft dat de klantenservice bemand blijft. Geen automatische antwoorden, maar een echt gesprek. Die dienst is ook ruimer beschikbaar buiten kantooruren en in het weekend. Daarnaast zet het in op klantcontact via apps en chatbots.
Odido ontplooit bovendien initiatieven op het gebied van sport en sociale impact. Via NOC*NSF worden sportevenementen ondersteund en gestimuleerd tot beweging, er is aandacht voor verantwoord gebruik van de mobiele telefoon en ‘echt contact’. Via themabijeenkomsten komt er aandacht voor burgers die zich uitgesloten voelen in de digitale samenleving.
T-Mobile Nederland
Odido/T-Mobile Nederland heeft 119 winkels in Nederland en ruim tweeduizend medewerkers in kantoren in Den Haag, Diemen en Arnhem.
Inmiddels zijn ook de klanten ingelicht. Volgens de woordvoerder van Odido is de naam positief ontvangen hoewel sommige klanten er nog wel even aan moeten wennen.
Een echt gesprek via een chatbot…
Ik heb ook m’n gerede twijfels over die echte gesprekken. Zelf jaren geleden al gillend weggelopen bij Online.nl. Eenmaal onder de vlag van T-Mobile brokkelde de kwaliteit en de bereikbaarheid buitengewoon snel af. Het zou me verbazen als juist T-Mobile tegen de inmiddels groende tendens in zou gaan.