De afgelopen jaren heeft bijna elk organisatie stappen gezet richting digitalisering. De voortdurende vraag van klanten naar digitale oplossingen heeft geleid tot een afhankelijkheid van digitale diensten in elke sector, en al deze digitale diensten zijn op hun beurt weer afhankelijk van een goede digitale infrastructuur. Alleen is dit laatste nou net iets waar binnen veel organisaties te weinig aandacht voor is.
Deze blinde vlek vormt niet alleen een bedrijfsrisico, maar kan zelfs de basis van onze digitale samenleving in gevaar brengen. Zeker omdat er veel bedrijven zijn met een grote technische achterstand op het gebied van it-infrastructuur. Denk aan banksystemen die nog gebruik maken van verouderde technologie. Het is regelmatig voorpaginanieuws wanneer een banksysteem een paar uur niet werkt. Maar wat zouden de maatschappelijke gevolgen zijn wanneer het systeem een keer echt goed vastloopt en klanten een week niet bij hun geld kunnen? Of een maand?
We realiseren ons niet hoe dicht we ons soms bevinden bij een doemscenario. Angst is geen goede raadgever, maar achterover leunen en hopen op betere tijden is geen geschikt alternatief. Het is tijd om dit bij organisaties onder de aandacht te brengen en actie te ondernemen. Want alleen samen kunnen we de digital backbone van Nederland de benodigde upgrade geven.
Dit brengt ook grote kansen met zich mee. Een sterkere digitale backbone is niet alleen weerbaar, maar bevordert innovatie en is energie-efficiënt waardoor we makkelijker kunnen inspelen op duurzaamheids- en klimaatdoelen.
Brandjes
De afhankelijkheid van technologie is met name de laatste tien jaar enorm toegenomen, omdat meer organisaties aan de slag zijn gegaan met verregaande digitalisering. Door de constante drang naar meer digitale mogelijkheden komt er vanzelfsprekend ook steeds meer druk te liggen op de it-infrastructuur.
Mijn ervaring bij diverse bedrijven in de afgelopen jaren toont vaak een complexe en verouderde it-omgeving en overbelaste it-teams die bezig zijn met het blussen van brandjes. Dit resulteert in onnodige risico’s en remt uiteindelijk innovatie.
Om voor deze problematiek op directieniveau aandacht te krijgen, is voor de it-afdeling vaak een opgave. De complexiteit van it is lastig helder over te brengen en daarnaast is het ook geen sexy onderwerp. De it-infrastructuur levert namelijk niet direct een mooie grafische app voor de klant. Vergelijk het met het fundament van een huis; belangrijk, maar bij een rondleiding laat je toch liever de nieuwe eethoek zien. En wanneer het niet lukt om het bestuur te overtuigen, eindig je uiteindelijk met een mooie afgewerkte liftdeur met daarachter een krakkemikkige houten ladder.
Kort gezegd, elke sector is afhankelijk van technologie, de meeste it-infrastructuur loopt ver achter en dit probleem staat niet op de radar van de directie. Aangezien veel organisaties momenteel analoog/fysieke processen digitaliseren, zal dit probleem alleen maar groter worden.
Catastrofale gevolgen
Het mag duidelijk zijn dat dit een probleem is met mogelijk catastrofale gevolgen. Om te kunnen blijven innoveren en de concurrentie voor te blijven, moet er meer aandacht komen voor de digital backbone van bedrijven en instanties in Nederland.
Op boardniveau moet niet alleen focus liggen op de realisatie van digitale ambities, maar juist op het fundament waarop deze ambities gebouwd worden. Dit is essentieel voor efficiënte, weerbare en kosteneffectieve digitale diensten. Alleen dan kan onze samenleving vertrouwen op een solide digitale basis die Nederland draaiende houdt.
Cto bij Yawork
De eerste vraag die bij mij opkomt is of de bankstoringen inderdaad te maken hebben met verouderde technologie, of dat juiste de modernere technologiën en manieren van werken hieraan ten grondslag liggen, of misschien zelfs wel gewoon de factor mens …..