Wouter Dijk (48) is benoemd tot algemeen directeur van Xerox Nederland. Hij was sinds februari ad interim actief op die post. Naast Xerox heeft hij ook de leiding over dochterbedrijf Veenman.
Dijk neemt het stokje over van Wilco van Bezooijen die in maart van dit jaar de overstap maakte naar Circular IT. Dijk is sinds 1998 verbonden aan Veenman, het dochterbedrijf van Xerox dat vijftien jaar geleden werd ingelijfd. Daar vervulde Dijk diverse rollen, waaronder die van sales director. Deze functie combineerde Dijk vervolgens ook bij Xerox.
Dijk laat weten dat zijn bedrijf ‘hard op weg is’ om als wereldwijd ict-bedrijf klanten te bedienen met device-as-a-service (daas), robotic proces automation (rpa), en ai- en security-oplossingen voor documentbeheer. ‘We digitaliseren zowel bij het mkb als in groot zakelijke en publieke omgevingen de bedrijfsprocessen en workflows en helpen klanten bij het inrichten en beheer van de digitale werkplek.’
Dijk noemt als voorbeeld een oplossing voor digitalisering en verdere verwerking van inkomende stukken voor boekhouders en advocaten. Die zijn samen met partners IX-Ware en XA ontwikkeld. Ook wijst hij op een augmented reality-tool die het serviceniveau naar gezamenlijke klanten kan verhogen. Deze CareAR-oplossing is samen met strategisch ict-partner Onexillium ontwikkeld en geïmplementeerd binnen hun servicedesk.
Diversiteit
Dijk kijkt er naar uit om met Xerox, Veenman en partners de groeiplannen verder uit te bouwen. Hij spreekt zich ook uit voor meer inclusie. ‘Ik zie graag meer diversiteit op de werkvloer. Door diversiteit van achtergronden en perspectieven kunnen we op verschillende manieren naar ons bedrijf kijken.’ Dat leidt volgens de directeur tot innovatieve diensten voor klanten en boeiender werk voor medewerkers.
Dijk: ‘Ik richt me daarbij op drie pijlers: authenticiteit, creativiteit en inzet. Dat betekent dat collega’s zichzelf mogen zijn in alle facetten. Maar ook dat we verschillend denken, elkaar uitdagen en niet over de geijkte paden lopen in het vinden van oplossingen voor onze klanten.’