Freeday.ai biedt bedrijven software-robots op maat aan, die saai en repeterend (kantoor)werk kunnen overnemen. De in 2020 in Rotterdam opgerichte startup van de tech-ondernemer Marcus Groeneveld en Feyenoord-president-commissaris Toon van Bodegom profileert zichzelf als een uitzendbureau voor digitale werknemers.
Groeneveld die eerder Ciphix opzette, en Van Bodegom, eerder actief met het zzp-platform Myler (it en tech), willen met hun bedrijf ook buiten de wereld van klantcontact en financiële administratie actief worden. Tot de klanten behoren Woonbron, Ziggo, Dura Vermeer, Enterprise autoverhuur, CitizenM hotels, Nationale Postcode Loterij en Pathé. Om sneller te kunnen groeien, is een nieuwe financieringsronde in voorbereiding.
Bang voor nieuwe concurrenten zijn de Rotterdamse ondernemers niet. Groeneveld erkent dat het model waarmee Freeday werkt in principe kopieerbaar is. Maar het kost tijd een dergelijk platform van de grond te tillen. Drie jaar geleden, lang voordat ChatGPT aan zijn zegetocht begon, was Freeday al bezig zijn droom van digitale medewerkers te realiseren. De komende tijd staat in het teken van doorontwikkeling van het saas-platform en internationalisatie naar het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en de Verenigde Staten.
Borduurt
Freeday borduurt handig voort op nieuwe ontwikkelingen. Het platform combineert generatieve ai (gen-ai) en natuurlijke taalverwerking (nlp) voor de automatisering van bedrijfsprocessen. Van Bodegom, voormalig directeur van Getronics Consulting, legt uit: ‘Klanten kunnen een keuze maken uit een toenemend aantal bouwstenen en daar een software-robot uit laten samenstellen. Het uitvoeren van taken op gebied van klantenservice en bepaalde licht administratieve werkzaamheden gaat de ‘digitale medewerker’ goed af. Deze lijkt ook een beetje mee te kunnen denken. De robot functioneert als een persoonlijk assistent voor zijn menselijke ‘collega’s’.’
Het saas-platform van de Rotterdammers raakte met de komst van generatieve ai in een stroomversnelling. De ontwikkelaars van Freeday voegden hier ChatGPT aan toe. Groeneveld: ‘Het platform is zo gebouwd dat nieuwe technologie gemakkelijk valt in te passen. Zo’n los bouwblok kan gemakkelijk door een update worden vervangen.’
Maatwerk
Freeday werkt binnen zijn platform aan zijn eigen op maat gemaakte large language models (llm’s). Maatwerk biedt klanten een hogere kwaliteit omdat rekening wordt gehouden met de specifieke taken die de chatbot moet gaan doen. Bovendien verminderen hinderlijke ruis en vooringenomenheid door het model op bedrijfsspecifieke data te trainen.
Afhankelijk van het bedrijfsproces van de klant worden bepaalde bouwblokken in een bepaalde volgorde achter elkaar gezet. Veel applicaties zijn hetzelfde zoals die voor het wijzigen van adresgegevens. Een niet onbelangrijk deel van Freedays werk zit in het genereren van api’s, de koppelstukken waarmee bedrijven componenten kunnen inbedden in hun op maat ontworpen applicaties. Van Bodegom: ‘Komt op een klantcontactcentrum een vraag binnen via voicemail, WhatsApp, Messenger, sms, mail of gewoon de telefoon, dan moet het systeem met die tekst of spraak iets kunnen doen. De software moet begrijpen wat de klant wil en snel het juiste antwoord vinden. Daarvoor is weer een koppeling nodig naar het voorraadsysteem om de levertijd van een bestelling te kunnen berekenen. Verder zijn er modules voor de verificatie van identiteiten. Denk aan paspoorten, bankkaarten en loonstrookjes.’
Het platform zorgt ook voor de veiligheid van de data. Bovendien is alles in overeenstemming met (nieuwe) EU-regelgeving. De klant hoeft dat niet zelf te regelen. Freeday richt zich momenteel sterk op systemen die de klanttevredenheid vergroten. Ook concurrenten als Zendesk en Salesforce zetten ai in voor klantenservice en een betere klantervaring.
Best-of-breed
Volgens Groeneveld werkt die ai bij deze grote aanbieders doorgaans alleen in hun eigen omgeving. Omdat Freeday de ai-module als een laag over de andere applicaties heen legt, is koppeling met meerdere systemen van verschillende leveranciers mogelijk. Het maakt niet uit waar de informatie zit. Groeneveld spreekt van een ‘best-of-breed’-architectuur, een flexibele integratie-schil die in meerdere omgevingen werkt.
Door dit alles houden menselijke medewerkers meer tijd over voor werk waarin ze zich echt kunnen onderscheiden. Van Bodegom: ‘Automatisering van bepaalde taken leidt ook tot een meer gestructureerde aanpak. Het systeem krijgt bovendien een beter inzicht in de vragen die bij klanten leven en vindt steeds beter de oplossingen die daarbij horen. Dit gaat stap voor stap. Het systeem ziet ook waar het stuk loopt.’
Kennisdatabank
Groeneveld: ‘Steeds meer informatie komt beschikbaar die kan worden toegevoegd aan de kennis-databank. Een digitale medewerker neemt automatisch alle nieuwe informatie mee. Een mens doet dat pas als die heeft gelezen. Ook deelt hij niet alle nieuwe inzichten met collega’s. Meestal houdt hij die voor zichzelf. Met technologie wordt alles meteen vindbaar. Ai helpt je snel de juiste informatie te vinden.’
Van Bodegom valt zijn collega bij: ‘Voordeel is ook dat alles centraal op één punt bij de gebruiker binnenkomt terwijl aan de achterkant meerdere bronnen zitten. Het model zoekt zelf uit wat voor jou het beste is. De digitale assistent kent jouw voorkeuren. Zo’n ai-medewerker doet alles ook veel sneller. Hij kan oneindig vaak repliceren zonder vermoeid te raken en is altijd up-to-date.’