Treinreizigers moeten vaak vaststellen dat internet op en rond het spoor niet altijd even goed werkt. Om betere mobiele verbindingen langs spoorlijnen te realiseren investeert de Belgische overheid 11,5 miljoen euro in onder meer 5G-verbindingen.
De dekkingskaarten van de Belgische spoorlijnen vertonen nog heel wat plekken die niet goed gedekt worden door de commerciële mobiele operatoren. Van het bestaande GSM-R-netwerk langs de sporen wordt slechts een derde deel gebruikt door de operatoren. ‘Dat komt omdat sommige zendmasten en opstelpunten zich in commercieel oninteressante gebieden bevinden, te laag zijn of dat er andere alternatieven bestaan’, klinkt het bij de Federale Overheidsdienst Economie.
Om de mobiele connectie van de treinreiziger langs de spoorlijnen in (meestal) dunbevolkte gebieden te verbeteren, lanceerde minister van Telecommunicatie en Post, Petra De Sutter, recent een subsidieringproject om bestaande GSM-R-masten te upgraden naar de 5G-technologie voor gebruik door commerciële mobiele netwerkoperatoren.
11,5 miljoen
Met de subsidies kunnen eveneens 5G-antennes worden gefinancierd om aanvullende en effectieve dekking van de spoorlijnen te realiseren. De Sutter voorziet in 11,5 miljoen euro. Het meeste geld daarvan gaat naar het upgraden tot 5G-ready GSM-R-masten, geschikt voor tachtig procent van het totale budget.
Het bijplaatsen van antennes op bestaande masten en opstelpunten is goed voor achttien procent van het totale budget. De rest gaat naar het bijsturen van antennes richting het spoor op bestaande zendmasten. Begin september moeten de subsidieaanvragen zijn ingediend.