Inmarsat is verbaasd door het voorgenomen besluit van minister Micky Adriaansens (Economische Zaken & Klimaat) om de frequentieband in Burum op 1 februari 2024 af te pakken. Volgens het Britse satellietbedrijf is het laatste woord hierover nog niet gezegd. Er loopt bijvoorbeeld nog een hoger beroep in een zaak over het Nationaal Frequentie Plan 2014.
‘Zékerheid. Niet meer zekerheid of voldoende zekerheid, maar zékerheid, dat is wat Inmarsat wil’, benadrukt een woordvoerder. Het bedrijf richt een grondstation in Griekenland op om straks na de migratie vanuit Burum de noodcommunicatie met de internationale lucht- en zeevaart te verzorgen. In het Friese plaatsje gebruikt Inmarsat daarvoor dezelfde 3,5-GHz-frequentieband als de overheid wil veilen voor landelijke mobiele communicatie via 5G.
‘We zijn al een aantal jaren in Griekenland bezig met de voorbereidingen’, vertelt de zegsman. ‘De vergunning is er, de antennes staan er al. Maar we willen zeker weten dat er geen verstoringen kunnen ontstaan als een schip op zee een noodsignaal afgeeft. En we willen dat de vergunning niet vijf jaar geldig is, maar tien jaar, tot en met 2032.’ Het bedrijf vindt dat als je door de overheid naar het buitenland wordt gedwongen, diezelfde overheid de verantwoordelijkheid heeft om er voor te zorgen dat die partij daar daadwerkelijk wordt gefaciliteerd.
Voorbarig
Er lopen nog gesprekken met de Griekse autoriteiten en Inmarsat is dan ook verrast door het besluit van minister Adriaansens om de frequentieruimte, die in de 3,5-GHz-band nu nog is aangewezen voor satellietcommunicatie voor de afwikkeling van het nood-, spoed- en veiligheids-(nsv-)verkeer, per 1 februari 2024 te sluiten. Een voorbarige beslissing, vindt het bedrijf. Bovendien behandelt de rechtbank in oktober een beroepzaak over het Nationaal Frequentie Plan 2014 (In 2021 was er een voorlopige voorziening).
Of Inmarsat ook een zaak begint tegen het voorgenomen besluit van de minister is nu niet aan de orde, aldus de zegsman. De bewindsvrouw moet daarvoor het Nationale Frequentieplan 2014 wijzigen en daar is consultatie voor nodig.
Betrouwbaarheid
De woordvoerder wil nog eens benadrukken dat zekerheid voor alles gaat bij Inmarsat. ‘De betrouwbaarheid van maritieme communicatie is de basis van Inmarsat.’ Hij wijst er op dat het maritiem nood- en veiligheidssysteem Gmdss (Global maritime distress and safety system) van Inmarsat een groot deel van de wereld bestrijkt. ‘Dat moet tot in de puntjes zijn geregeld. Signalen van schepen in nood moeten ongestoord binnen kunnen komen. We hebben ook een verplichte backup-locatie, in Fucino in Italië.’
Er bestaat internationaal toezicht op de veiligheid op zee via de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), waar Nederland lid van is. De IMO volgt ontwikkelingen rond de migratie van Burum naar Griekenland dan ook met een kritische blik.
Dan te bedenken, dat dit al een paar jaar bekend is.
Het bedrijf heeft misschien wel liggen slapen.