Rabobank legt het gebruik van generatieve ai-tools zoals Google Bard en ChatGPT aan banden. Het is voorlopig voor medewerkers verboden om zonder toestemming die tools te gebruiken op ict-apparatuur van de werkgever. Software-ontwikkelaars en projectteams die toch met de tools aan de slag willen, moeten een aanvraag doen en kunnen na akkoord in een beveiligde omgeving experimenteren met generatieve ai.
De directie van de bank besloot begin dit jaar om op de rem te trappen nadat er binnen de bank volop met de nieuwe tools werd geëxperimenteerd zonder dat daar duidelijke afspraken over waren gemaakt. Hoewel de directie naast de risico’s ook de mogelijkheden van ai en innovatie ziet, is vanuit het oogpunt op dataveiligheid besloten om die stap te zetten.
Chief innovation and technology officer van Rabobank Bart Leurs zei eind juni in een interview met Management Scope: ‘We zagen dat developers enthousiast gingen experimenteren met bijvoorbeeld ChatGPT en Google Bard, ook een ai-tool om code te genereren. Dat is natuurlijk gaaf omdat het tot mooie innovaties zal leiden. Maar als bank willen we niet dat er bepaalde code wordt gedeeld of dat data van klanten op platformen van Amerikaanse techbedrijven terechtkomen. Dat mogen we ook niet, onze klantgegevens zijn goed beschermd. Daarom mag momenteel niemand vanaf bedrijfsapparaten met ChatGPT of Google Bard werken.’
Computable vroeg aan de bank wat de status van de ban is. Inmiddels blijkt er dus een oplossing met een aanvraagprocedure en een beveiligde omgeving te zijn.
Risico’s
Ook brengt de bank de risico’s van generatieve ai in kaart, laat de woordvoerder weten. Er worden met leveranciers van verschillende tools afspraken gemaakt over onder meer data-storage en data-input. Daarnaast worden bankmedewerkers bijgeschoold over het belang van data en dataveiligheid. Dat geldt specifiek voor generatieve ai. De bank heeft een eigen data en analytics-academie opgericht. Daar krijgt personeel trainingen en workshops aangeboden op basis van hun rol binnen de organisatie.
Rabobank is niet de enige die het gebruik van generatieve ai aan banden legt. Eerder meldde de Amerikaanse bank JP Morgan het gebruik door medewerkers te beperken.
Bij Rabobank speelt in het kader van de ai-experimenten ook mee dat de bank werkt aan een Global Data Platform. Dat is een centrale plek waar medewerkers data kunnen vinden en uploaden Een zogenoemde ‘a single source of truth’. ‘Dit platform is al in gebruik en groeit steeds verder in functionaliteiten’, deelt de bank.
zo zijn ze daar ook uitermate bang voor gmail, de cloud, etc.
Tsja willen ze daar ook weer terug naar vierkante wielen? De mens gebruikt hulpmiddelen dat is de kracht van onze soort. Ga naar een arm land en zie waar het aan ontbreekt. Kort gezegd betekent het dat er bij de Rabo bank zo minder efficiënt gewerkt wordt wat de Rabo bank duurder maakt. Gebruik die tools als advies leer er mee om te gaan, dan is er veel mogelijk, of blijf achter. Banken zijn ict bolwerken, en verzanden erin, en uiteindelijk kan het ze de de das om doen. Uiteindelijke ontstaan er andere banken die steeds minder ict bolwerk nodig hebben. Liever als klant had ik gezien dat ze op ict gaan bezuinigen door inzet van ai om de kosten te verlagen…