De grootscheepse werving van nieuw it-talent, de forse salarisverhogingen en zeer royale bonussen bij Adyen zijn op de beurs erg slecht gevallen. De grote kostenstijgingen gedurende de eerste helft van dit jaar zijn ongekend hard afgestraft met een koersval van liefst 39 procent. Donderdag leverde de voormalige lieveling van de Amsterdamse effectenbeurs 28 miljard euro aan beurswaarde in, toen de resultaten bekend werden. Sinds het hoogtepunt bedraagt het verlies 52 miljard euro.
Het fintech-bedrijf trok in de eerste helft van dit jaar 551 nieuwe medewerkers aan, van wie liefst 410 it-ers. Nu de schaarste aan it-ers wereldwijd terugloopt, wil Adyen zijn slag slaan. Tot begin 2024 gaat het bedrijf een enorm ontwikkelteam opbouwen. Daarna neemt Adyen gas terug, zo schrijft topman Pieter van der Does in een brief aan de aandeelhouders.
Omdat het bedrijf als regel hanteert dat in de eindronde bij elk sollicitatiegesprek een lid van de raad van bestuur aanwezig moet zijn, verdubbelde Adyen dit jaar de directie-board van zes naar twaalf personen. Adyen zweert bij dit beleid om verzekerd te zijn van de beste koppen. Uitgangspunt is dat talent weer talent aantrekt. Als concessies worden gedaan aan de kwaliteit van it-talenten, wordt het lastiger briljante mensen binnen te halen, zei Van der Does tijdens het Connect/Fintech evenement.
Ook doet Adyen er alles aan om het vertrek van ontwikkelaars te voorkomen. Uit de halfjaarcijfers blijkt dat de Amsterdammers buitengewoon kwistig zijn met bonussen en andere emolumenten (employee benefits). Het uitgekeerde bedrag steeg met 80 procent tot 388 miljoen euro vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat is uitgaande van 3.330 werknemers begin dit jaar gemiddeld per medewerker 116.000 euro aan extra’s boven het basissalaris in een half jaar tijd.
Tering naar de nering
Bij de basissalarissen keek Adyen evenmin op een paar centen. Met forse verhogingen probeerde Nederlands grootste fintech-bedrijf mensen nog meer aan zich te binden. Adyen dacht slim te zijn door contra-cyclisch te werken. Andere fintech-bedrijven riepen 2023 uit tot het jaar van efficiëntie en kostenverlaging. Maar bij Adyen waren de totale operationele kosten in de eerste helft van dit jaar 66 procent hoger dan in de tweede helft van 2022.
Grote beleggers vinden dat Adyen zijn hand overspeelt en beter de tering naar de nering kan zetten. De fintech-wereld verkeert in mineur. De groei van het aantal transacties vertraagt. Met name in de Verenigde Staten is sprake van een vechtmarkt. Klanten letten meer op de tarieven die ze moeten betalen. De concurrentie met andere betaalbedrijven zoals Stripe, PayPal, SoFi en Wise neemt toe. De omzet steeg nog wel 21 procent tot 739 miljoen euro, maar dat groeicijfer was lager dan in de afgelopen jaren.
In de ogen van grote beleggers is Adyen met zijn diensten ook niet zo bijzonder als het bedrijf wil doen geloven. Om zich meer te onderscheiden zijn grote investeringen nodig. Maar Pieter van der Does kon tijdens een online treffen met beleggingsanalisten niet duidelijk maken hoe zijn strategie de ebitda-winst en -marge die in het eerste halfjaar respectievelijk 10 procent en 43 procent daalden, weer kan opkrikken. Grote beleggers waren niet tevreden over de uitleg die Van der Does gaf. Na de investor call zette de duikvlucht van het aandeel Adyen zich voort bij zeer hoge handelsvolumes.
In een nog altijd overspannen markt waar goede IT-ers met gewilde expertise kunnen kiezen, koop je geen loyaliteit met hoge salarissen en bonussen (maar het helpt wel). Wat mensen doet besluiten te blijven is:
1. Amsterdam
2. Zinvol werk en groeimogelijkheden
3. Bedrijfscultuur
4. Collega’s
5. Salaris en flexibiliteit (werk/vrije tijd)
In een internationaal bedrijf als Adyen gaat het vooral om lokale kennis van de medewerkers (Amsterdam/Nederland) en goede samenwerking door culturele competentie en goede interculturele communicatie vaardigheden inclusief Engels dat iedereen begrijpt waardoor de samenwerking met collega’s efficiënter en zinvoller wordt, ook buiten werktijd.
Hoe?
Lees mijn eBook over dit onderwerp bij Bookboon.
Uitgebreide papieren versie, met Adyen, volgt bij Amsterdam University Press
Vreemd dat voor de werknemer altijd makkelijker wordt gesteld dat hij helemaal niet zit te wachten op meer loon terwijl ik nooit hoor dat de aandeelhouder maar met minder genoegen moet nemen of dat aandeelhouders tevreden stellen eigenlijk niets met de kernactiviteit van een bedrijf te maken heeft.