Apple-reseller Amac ziet de omzet over het gebroken boekjaar 2022-2023 met vijf procent stijgen tot 233 miljoen euro, mede door goede verkopen van de iPhone. De Macs en iPads waren met dalingen van respectievelijk zeven en elf procent minder in trek. Maar de hele markt voor dit soort hardware ligt er zwak bij. De operationele winst (ebitda) komt uit op vijf miljoen euro. Na aftrek van belastingen resteert Amac een winst van 2,3 miljoen euro.
De omzet die bedrijfsonderdeel Amac Pro uit de zakelijke markt en het onderwijs haalt, is over het afgelopen jaar met negen procent gestegen. Ceo Ed Bindels: ‘We zien dat werkgevers hun medewerkers steeds vaker de vrije keuze geven in de aanschaf van apparatuur. En die keuze valt dan vaak op Apple-devices.’
De bekendste premium-reseller van Nederland, mede groot geworden door de overnames van ICentre, Ivizi en Xando, constateert een verdere verschuiving in de verkoop van de website naar de winkelstraat. Sinds Covid-19 is geluwd, komen klanten voor een Apple weer graag naar een fysieke winkel.
De ombouw van de vestiging in Breda naar Apple’s nieuwste winkelconcept, Apple Premium Partner (APP) genaamd, bleek een succes. De omzet was daar fors hoger. Meer vestigingen zullen in de komende jaren worden omgebouwd naar dit concept.
In de fysieke winkels gaven Amac-klanten zeventien miljoen euro meer uit dan vorig jaar. In de webwinkel bestelden consumenten voor acht miljoen euro minder. De totale retailomzet is daarmee gestegen met negen miljoen euro.