Veel it-afdelingen hebben eigenlijk geen tijd voor het oplossen van zaken zoals een trage internetverbinding of vastgelopen programma’s. Bijna de helft van hen is zo druk met reguliere werkzaamheden dat er geen tijd overblijft om kleinere it-storingen te verhelpen.
Dit blijkt uit een onderzoek dat Markteffect in opdracht van Topdesk heeft gedaan onder 250 it-medewerkers en meer dan duizend werkende Nederlanders.
De hoogste prioriteit ligt bij de continuïteit van de bedrijfsvoering. Hier voelt de it’er (80 procent) zich in hoge mate verantwoordelijk voor. Deze dagelijkse taken zoals het faciliteren van goed werkende it-systemen slokken al te veel uren op. Bijna een op de drie it’ers zegt de werkdruk op de it-afdeling (te) hoog te vinden. Die druk stijgt tijdelijk volgens een derde als er zich een grote it-storing voordoet.
De werkvloer en de it-afdeling zijn beide van mening dat it-storingen er nu eenmaal bij horen in het digitale leven (65 en 87 procent). Maar beide groepen hebben een andere ervaring als het gaat om de frequentie daarvan. Volgens collega’s op de werkvloer komen it-storingen vrijwel nooit (31 procent) of slechts eens per maand (30 procent) voor. Van de it’ers geeft één op de vijf aan dat er eens per maand een storing aan de hand is.
Overigens kwam uit hetzelfde onderzoek onlangs naar voren dat een kwart van de it’ers weleens pyromanen-gedrag vertoont en expres storingen veroorzaakt.