De bekende Belgische chocolatier Dominique Persoone werd bijna voor ettelijke tienduizenden euro’s opgelicht. De criminelen maakten hiervoor gebruik van gehackte mailbox van een grote winkelketen. Al kon dankzij een alerte chauffeur uiteindelijk het grootste onheil worden vermeden. De zomer blijkt een uitgelezen periode voor dergelijke vormen van identiteitsfraude.
Een Franse bende van (cyber)criminelen had de mailbox van Action gehackt en deden zich enkele weken geleden voor als een manager van het hoofdkantoor die een grote bestelling plaatste voor zijn supermarktketen. ‘Ze wilden duizend stuks van onze ‘Chocolate Line Experience Box’ om aan hun topleveranciers te schenken. Dat is een box van 55 euro’, vertelt Dominique Persoone aan Het Nieuwsblad.
Menselijke firewall
Goed voor een levering van 55.000 euro dus. De communicatie verliep via officiële mailadressen met de naam van een manager die ook effectief werkzaam is bij Action. ‘Alles verliep zeer professioneel – er werd zelfs nog een korting bedongen.’
Maar toen de chauffeur toekwam op de plaats van levering – een louche buitenwijk in Parijs – had hij de alertheid om even te telefoneren met de hoofdzetel van Action, en daar vielen ze compleet uit de lucht. Waarna hij onraad begon te ruiken en snel terugkeerde. Persoone kon de chocolade dus alsnog recupereren en verloor bij het hele gebeuren alleen de kost voor de huur van de koelwagen en het transport. De chocolade kon later nog te koop worden aangeboden. Of hoe het zogenaamde ‘human shield’ of menselijke firewall soms een groot verschil kan maken.
Vooral in zomerperiode
Nieuw is het fenomeen van identiteitsfraude niet. Al worden criminelen wel gewiekster. In het verleden kwam een valse factuur of bestelling nog van een mailadres dat werd nagebootst. Intussen komt zo’n mail vaak van de leverancier in kwestie, althans van zijn of haar mailadres. Soms zelfs als een reply in een bestaande conversatie.
Het CCB (Centrum voor Cybersecurity België) waarschuwde onlangs nog voor dergelijke vormen van oplichting. Met name in de zomerperiode duikt het fenomeen op. Tijdens die vakantie zijn er meer collega’s met vakantie, waardoor betaalprocedures in organisaties mogelijk minder strikt worden opgevolgd.