Leiders van grote ondernemingen geven wereldwijd veel voorrang aan investeringen in generatieve ai, zoals ChatGPT. 44 procent wil de komende twee jaar een ‘aanzienlijk percentage’ van het technologie-budget hiervoor uittrekken, zo blijkt uit een onderzoek van Accenture in elf vooraanstaande landen. Roy Ikink, technology lead bij het it-concern, verwacht dat die investeringsbereidheid in artificiële intelligentie in Nederland zeker niet minder zal zijn.
Accenture ondervroeg in het onderzoek ‘Pulse of Change’ 2.323 ceo’s, cio’s en andere leidinggevenden in elf grote landen. Volgens Roy Ikink, technology lead Accenture Nederland, staat ook in Nederland ai hoog op de agenda in de bestuurskamers. Daar komt bij dat de technologische kennis binnen Nederlandse raden van bestuur boven het EU-gemiddelde ligt. Het Nederlandse bedrijfsleven is dus goed gepositioneerd om deze technologie, die zich snel ontwikkelt, toe te passen en daarmee concurrentievoordeel te behalen.
Ikink maakt onderscheid tussen traditionele ai waarvoor je wiskundig en statistisch inzicht nodig hebt om die in je bedrijfsprocessen te kunnen toepassen, en de nieuwe generatieve ai. Die laatste technologie die momenteel zo veel opgang maakt, draait vooral om taal en creatieve content.
Uit het wereldwijde onderzoek blijkt dat ondernemingen liever investeren in bestaande generatieve ai die direct bruikbaar is dan in maatwerk-tools. Wel verwacht Accenture dat de maatwerk-tools uiteindelijk de meeste waarde zullen bieden. Extra omzetgroei door meer waardecreatie en verbeterd klantcontact is een belangrijke driver. Verkoop, marketing en klantcontactcentrum kunnen effectiever worden. Dankzij ai verbetert de interactie met klanten waardoor de hele merkbeleving omhoog gaat.
Arbeidsproductiviteit
Meer arbeidsproductiviteit is een andere grote drijfveer om te investeren. Ai bespaart tijd en verhoogt de efficiëntie. Met name taken die taal-intensief zijn, zijn in een hoger tempo uit te voeren. Ikink: ‘Je kunt contracten, handleidingen en andere grote documenten heel snel doorgronden. Er is bijvoorbeeld een tool vergelijkbaar met ChatGPT, waarin je een pdf kunt uploaden waarna er real-time een samenvatting komt.’
Ikink ziet ook bijvoorbeeld juristen met vergelijkbare tools grote dossiers doorspitten. De ai-assistent kan grote stukken tekst al aardig interpreteren. Door vragen te stellen aan deze documenten is het mogelijk specifieke zaken er uit te halen die juridisch relevant zijn. Intern gebruiken bedrijven ai al voor de verwerking van facturen. Ai kan zeker helpen bij het opzetten van een boekhouding. Denk aan het definiëren van een grootboek. Ai kan antwoord geven op de vraag welk soort boekhouding en welke structuur daarin het beste passen bij een bepaald bedrijf. Volledig boekhouden is nog een utopie. Om de kwaliteit te borgen is menselijke kennis nodig.
Maar op den duur valt zeker 60 tot 70 procent van de administratieve taken ‘machinaal’ te doen. We zijn daar nu al heel dicht bij, stelt hij. Robotic process automation (rpa) heeft al een groot deel van het handwerk geautomatiseerd. Rpa legt handelingen en logica vast in vast omschreven regels. Generatieve ai gaat die regels interpreteren waarmee de volgende stap van ‘intelligent automation’ is genomen.
Kleine stappen
Personeelszaken is een ander terrein waar ai snel impact krijgt. Ikink denkt daarbij in het bijzonder aan het matchen van cv’s. Recruiters kunnen met ai snel de ‘sollicitatiebrieven’ selecteren die potentieel het dichtst komen bij het profiel van de ideale kandidaat. Het was al mogelijk op basis van woorden een eerste schifting te maken. Grote taalmodellen zoals ChatGPT kunnen nu ook een betekenis aan woorden hangen en die interpreteren. Volgens Ikink gaat de kwaliteit van de matching met sprongen omhoog. Voorbeelden te over dus van toepassingen die bedrijfsprocessen verbeteren.
Ikink komt ook met een kleine waarschuwing. De mogelijkheden voor medewerkers om met ai aan de slag te gaan zijn enorm groot. Maar de kosten kunnen sneller oplopen dan van te voren was te voorzien. Wie lange series prompts op platforms als ChatGPT afvuurt, kan voor verrassingen komen te staan. Ikink weet van een klant die een pilot deed met ChatGPT en na een groot aantal vragen een factuur van 45.000 dollar kreeg. In één keer een complexere vraag te stellen en er de nodige context bij te geven kan kosten besparen.
Ikink raadt bedrijven die nog geen ervaring met ai hebben, eerst voorzichtig aan te beginnen. Doe een pilot op een gebied waar je de meeste waarde verwacht. Kijk ook wat je zelf kunt doen. Soms is het beter te wachten op waar de markt mee komt. Grote it-bedrijven als Salesforce, SAP en Workday zijn bezig ai in hun oplossingen in te bouwen. En Microsoft stopt Co-Pilot in zo goed als al haar toepassingen.
Voor bedrijven die aan de slag gaan met ai adviseert Ikink om op alle vlakken parallel kleine stappen te zetten: use cases, architectuur, cost control en responsible ai.
Pulse of Change
Liefst 44 procent van grote ondernemingen (met meer dan vijfhonderd miljoen dollar omzet) is van plan de komende twee jaar een ‘aanzienlijk’ percentage van hun technologie-budget te investeren in initiatieven op gebied van ‘generatieve ai’ zoals ChatGPT. 97 procent noemt deze vorm van artificiële intelligentie, die voor iedereen al dan niet betaald beschikbaar is, een ‘game changer’. Dat stelt Accenture in zijn internationale onderzoek ‘Pulse of Change’.
48 procent van de ondervraagde 2.323 topmanagers claimt dat grotere arbeidsproductiviteit een belangrijke katalysator is voor gebruik en implementatie van generatieve ai. Ongeveer eenzelfde percentage (47 procent) noemt groeikansen als ‘driver’. Een belangrijke uitdaging in het licht van generatieve ai is de juiste inrichting van de data-strategie; anders gezegd welke data worden gedeeld met commerciële partijen en welke data blijven van jezelf.
Ook werd gevraagd in welke afdelingen zich lenen voor investeringen in generatieve ai. Dan staat de it-afdeling veruit bovenaan, gevolgd door operations, klantenservice en r&d. Daarna komen productontwikkeling, financiën, verkoop & marketing en leveringsketen. Meer dan de helft zegt binnen zes maanden klaar te zijn om generatieve ai flink op te schalen. 67 procent van de ondervraagden wil de uitgaven aan data/ai dit jaar verhogen. Geen enkel gebied krijgt zoveel prioriteit. Security en digitale transformatie volgen op afstand.
Aan de andere kant is er de maatschappelijke acceptatie ervan en welk gemak het ons oplevert. Vooral de acceptatie is een dingetje. AI is nog steeds niet betrouwbaar en kan zijn waarde zomaar verliezen als er een incident is waar AI de schuld krijgt.
De bedrijven die nu investeren willen geld terug verdienen. Dus beloven ze nu eenhoorns en regenbogen. interessante ontwikkelingen, maar dat was blockchain ook
Blockchain, Second life, the paperless office.
Zodra een manager (okay, niet allemaal, maar wel erg veel managers) hoort dat er geld valt te besparen (of te verdienen) is geen budget te hoog en geen kritiek te serieus. Managers krijgen massaal FOMO en dat is ergerlijk. Vooral omdat dit vaak ten koste gaat van investeringen in technologie waar nu al profijt van kan worden gekregen.
Zeker is een manager nog geen leider, laat staan een ondernemer want wat betreft de adoptie van technologie zijn er verschillende groepen als het om de acceptatie gaat. Innovatie kent dan ook twee kleuren, de blauwe zee van kansen en de rode zee van kosten. Het ‘show me the money’ van de eenhoorns en regenbogen en de azijnregen van dinosauriërs over wat dat allemaal niet gaat kosten zorgt voor het gratis bier op deze kermis.
Dat straks 60 tot 70% van de adminstratieve taken eindelijk te automatiseren is met AI klinkt als een oude belofte uit de late jaren 70 begin jaren 80 toen we begonnen te digitaliseren. Wat betreft een snelle adoptie, ik schreef mijn eerste computerprogramma op een TRS-80 model 1. In het ouderlijke huis hangt dan ook nog een tegeltje met de wijsheid dat het snelle antwoord nog uren controleren kost want het inkloppen van de code ging niet zonder fouten. Ik zie de miljoenen regels code in core systemen dan ook nog niet zo snel door de cowboys van AI vervangen worden want veel business processen zijn ‘hard coded’ vastgelegd omdat wetgeving minder veranderlijk is dan technologie.
@Redactie
Mijn getrainde taalmodel zegt me dat jullie vergeten zijn een blauw balkje boven artikel te zetten over gesponsorde content.