Innovatie is cruciaal voor het aanhoudende succes van elk bedrijf, vooral voor gevestigde bedrijven. Volgens McKinsey noemen vijftig van 's werelds meest vooruitstrevende beursgenoteerde bedrijven innovatie drie keer zo vaak als centrale waarde dan andere bedrijven. Een onderzoek van de Boston Consulting Group toont echter aan dat slechts twintig procent van de bedrijven volledig klaar is om de benodigde innovatie door te voeren.
De manier waarop mensen werken is veranderd. Werknemers willen overal vandaan kunnen werken, op elk apparaat en via elk kanaal, simpelweg omdat klanten overal zijn. Werknemers kunnen zowel op kantoor als thuis werken, maar ze hebben altijd de optie nodig om onderweg te kunnen werken en oproepen of videovergaderingen tussen apparaten door te schakelen.
Veel bedrijven snappen dat nieuwe cloudtools helpen om deze nieuwe werkmodellen te ondersteunen. Digitale kanalen, analytics, ai en automatisering zijn essentiële technologieën om positieve bedrijfsresultaten te behalen, maar ze zijn vaak alleen toegankelijk in de cloud. Wat betekent dat voor de vele bedrijven met on-premise systemen van tientallen jaren oud? Kunnen zij ook profiteren van cloudgebaseerde innovatie zonder hun bestaande activiteiten te ontregelen?
Upgrade
Innovatie bestaat er in vele vormen en hoeft geen baanbrekende nieuwe technologie of volledig nieuw bedrijfsmodel te zijn. Vaak brengen de beste innovaties veranderingen aan in iets dat al bestaat door de toevoeging van nieuwe methoden, ideeën of producten. Innovatie kan zo eenvoudig zijn als een upgrade van de klantenservice of nieuwe functies voor een product. Volgens Deloitte begint veertig procent van de bedrijven hun innovatieproces door intern te zoeken naar optimalisaties.
Innoveren zonder onderbrekingen is haalbaar. Het is niet nodig om het oude volledig op de schop te gooien ten gunste van het nieuwe. In plaats daarvan moet er gezocht worden naar eenvoudige oplossingen die stapsgewijs waarde toevoegen aan het dagelijks leven van klanten, werknemers of zelfs beiden.
Hybride cloud
Hoewel veel bedrijven zich bewust zijn van de voordelen die de cloud biedt, zijn ze nog niet altijd klaar om hun bestaande on-premise systemen los te laten – die waarschijnlijk sterk verweven zijn met andere systemen. Aangezien huidige investeringen niet mogen worden opgegeven in het belang van innovatie, is de hybride cloud een goede manier om de voordelen van de cloud te benutten en tegelijkertijd de stabiliteit van lopende processen te waarborgen.
Het uitbreiden van de klantenservice met nieuwe digitale kanalen is bijvoorbeeld een kleine innovatie die het makkelijker maakt voor klanten om contact op te nemen. Of nieuwe analysetools om beter te begrijpen wat klanten willen, zodat de klantervaring is te verbeteren. Met name ai biedt unieke voordelen die de productiviteit verhogen en remote werken verbeteren. Bedrijven kunnen met een hybride configuratie hun on-premise systemen behouden en profiteren van communicatiemogelijkheden in de cloud.
Ai verbetert bovendien de gebruikerservaring. Zo kan ai-gebaseerde ruisonderdrukking tijdens videocalls zorgen voor nauwkeurige transcripties of dat iedereen duidelijk verstaanbaar is. Ai-achtergronden bieden professionele achtergronden die werknemers kunnen gebruiken wanneer ze niet over de ideale ruimte beschikken om een vergadering of presentatie te houden. Bovendien kan ai zorgen voor meeslepende presentaties, of je nu thuis, op kantoor of ergens anders bent. Hierbij worden sprekers boven op het gepresenteerde materiaal geplaatst, vergelijkbaar met een keynote of lezing.
Nieuwe kansen
Succesvolle bedrijven moeten blijven innoveren, nieuwe kansen zoeken en verschillende methodes proberen. Nieuwe ideeën mogen de bestaande bedrijfsactiviteiten echter niet ontregelen. Bedrijven moeten innoveren op een tempo dat past bij hun zakelijke behoeften. Als de technologie van een bedrijf nog niet volwassen genoeg is om te leveren wat nodig is, moeten ze samenwerken met partners die de juiste technologieën aanbieden.
Hybride cloud biedt bedrijven, met name gevestigde bedrijven, een innovatiemodel dat de bestaande activiteiten waarborgt en tegelijkertijd nieuwe waarde oplevert. Het is belangrijk om een technologiepartner te kiezen die op maat gemaakte cloudtechnologie kan bieden die op eigen tempo is te implementeren.