Facebook-moeder Meta begint aardig de vruchten te plukken van artificial intelligence (ai). Dankzij ai kan de sociale media-gigant nu veel gerichter advertenties afvuren op zijn gebruikers. Mede daardoor stegen de reclame-inkomsten in het afgelopen kwartaal met 12 procent. Voor Meta, eigenlijk één groot advertentiebedrijf, is dat een enorme opsteker. In totaal kwam er in die periode 32 miljard dollar binnen, 11 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Ondanks de eerder aangekondigde personeelsafslanking waardoor tienduizend medewerkers hun baan kwijtraken, stegen de uitgaven met 10 procent. Meta investeert fors in datacenters, servers en netwerk-infrastructuur. Meer dan 3,8 miljard mensen gebruiken ten minste een keer per maand een van de Meta-apps. Facebook telt ruim drie miljard actieve gebruikers.
Twitter-concurrent Threads overtreft de prognoses, beweert Meta-topman Mark Zuckerberg. Meer mensen komen dagelijks naar deze microblogging-site terug dan verwacht.
Heel veel geld kost de opbouw van de metaverse, de virtuele wereld. De verkoop van de Quest 2 virtual-reality-headset loopt slecht. Reality Labs, de divisie die de metaverse van de grond moet tillen, leed mede daardoor een operationeel verlies van 3,7 miljard dollar. De hoop is gevestigd op de nieuwe Quest 3 die tijdens de komende Connect-conferentie op 27 september wordt gepresenteerd.
Naast de metaverse vormt ai Meta’s grootste technologische uitdaging. Mark Zuckerberg zei dat het momenteel nog heel lastig is om te bepalen hoeveel aan ai moet worden uitgegeven. Want het is onzeker hoe snel de nieuwe ai-producten straks worden opgepakt. Later dit jaar moet daar meer duidelijkheid over komen.
Geld in het laatje
Wel is duidelijk dat de investeringen die Meta de afgelopen jaren deed in ai, zich beginnen terug te betalen. De snelst groeiende categorie content op Facebook’s feed is die van content afkomstig van accounts die gebruikers niet volgen maar door ai wordt aanbevolen. Sinds Facebook deze aanbevelingen introduceerde, is de totale tijd die gebruikers op het platform doorbrengen, met 7 procent gestegen. Gebruikers komen nu in aanraking met nieuwe content die ze anders hadden gemist.
Ai brengt ook extra geld in het laatje door geautomatiseerde advertentie-producten. Bijna alle adverteerders gebruiken nu ten minste een van Meta’s geautomatiseerde reclame-tools. Verder werd Meta Lattice uitgerold, een nieuwe model-architectuur die leert te voorspellen hoe goed een advertentie scoort. Bovendien lanceerde Meta AI Sandbox, een testomgeving voor generatieve ai-tools zoals het automatisch maken van tekstvarianten, het voortbrengen van achtergronden en beelduitsnijding.
Naast de aanbevelingen en classificatiesystemen voor zijn eigen producten, bouwt Meta ook basismodellen om een nieuwe generatie ai-producten te ondersteunen. Meta werkt samen met Microsoft om Llama 2, de nieuwste versie van zijn grote taalmodel, opensource te maken. Dit model komt beschikbaar voor zowel onderzoek als commercieel gebruik. Zuckerberg rekent erop dat de opensource-community snel verbeteringen aanbrengt in Llama 2, waarvan Meta weer kan profiteren.