In de slipstream van de F1 beginnen nu ook de elektrische racewagens van Formule E-teams aantrekkelijke reclamezuilen voor techbedrijven te worden. Tijdens de E-Prix die komende zaterdag in Londen wordt gehouden, verschijnt het logo van cyberbeveiliger Trend Micro op de achtervleugel en halo van de twee McLaren e-auto’s. En als het aan Trend Micro ligt, duurt dat nog meerdere jaren voort. Bovendien moet een intensieve samenwerking voortvloeien uit de deal die beide bedrijven sloten.
Techbedrijven zoals deze Japanse security-specialist, staan te dringen om raceteams te ondersteunen. Het McLaren F1-team, de grote zus van McLaren Electric Racing, telt liefst 18 tech-partners die graag hun logo op de snelle bolides willen plaatsen. Onder meer Android, Chrome, Dell Technologies, Logitech, Smartsheet, Stratasys, VMware en Webex (Cisco) ondersteunen het team van Lando Norris en Oscar Piastri, respectievelijk nummer 2 en 5 tijdens de laatste GrandPrix in Hongarije.
Splunk helpt McLaren veilig te houden met zijn platform voor security en ‘observability’. Darktrace beschermt het Britse team tegen cyberaanvallen. Daarnaast heeft McLaren zich nu voor de Formule E verbonden met Trend Micro, een van de grootste securitybedrijven ter wereld. Want zowel de elektrische voertuigen als de teams – die over de hele wereld werkzaam zijn – stellen hoge eisen aan de beveiliging.
‘Met Trend Micro onderzoeken we hoe we onze activiteiten wereldwijd veilig kunnen houden,’ aldus Ian James, algemeen directeur bij Neom McLaren Electric Racing en teambaas bij het Formule E-team.
De samenwerking met McLaren opent de deur voor verdere samenwerking in de toekomst. Daarbij valt te denken aan de beveiliging van elektronische auto’s en het detecteren van kwetsbaarheden in de voertuigen van de toekomst.
Cyberrisico’s
Met Saoedisch geld kocht McLaren vorig jaar het Mercedes-EQ Formula E Team dat al samenwerkte met het Saoedische staatsbedrijf Neom. Vandaar ook de benaming Neom McLaren Electric Racing.
Racecircuits behoren tot de meest geavanceerde omgevingen in de wereldwijde sport. Maar ze zijn ook vatbaar voor cyberrisico’s. Inzicht in gegevens van het hele ecosysteem en de mogelijkheid om deze snel te begrijpen en te gebruiken is belangrijk in iedere omgeving, maar al helemaal bij tijdgevoelige en rigoureuze activiteiten, zoals racen. CrowdStrike beschermt het F1-team van Mercedes-AMG. Bitdefender houdt bij Ferrari cyberspionnen op afstand, terwijl Acronis Williams F1 helpt.
Zie de Lees ook over de rol van security en big data in de F1.