Het was niet eens sarcastisch bedoeld. Het stond er echt. Een kwart van de ict’ers veroorzaakt weleens opzettelijk een storing. Dus niet per ongeluk zoals sommige kunstenaars wel eens een pot verf laten vallen en dan roepen dat dit moderne kunst is. Nee met opzet.
Ik vond het nogal schokkend. Daarbij vroeg ik me af of dit in andere beroepen ook zo gaan. Ik verdenk de mensen die de pionnetjes bij wegwerkzaamheden plaatsen er wel altijd van dat ze er veel te veel neerzetten. Maar zouden hartchirurgen dit ook doen? Dat ze af en toe een bypassoperatie de soep in laten lopen omdat mensen anders zouden kunnen denken dat het net zo makkelijk is als het plakken van een fietsband? Het zou mij niks verbazen. Je leest minimaal één keer per jaar dat iemands zijn verkeerde been wordt geamputeerd.
Wappie
Je zou er spontaan wappie van worden. Taxichauffeurs rijden extra blokjes om, obers brengen je het verkeerde gerecht, de badmeester laat je kinderen te lang in het pierenbadje zwemmen, leraren Frans leren je woordjes die ze in Frankrijk helemaal niet gebruiken en het kan niet anders of de eerste coronavaccinatie die ik heb gekregen is gewoon suikerwater geweest omdat het echte vaccin er nog niet af was. Het begint allemaal op zijn plaats te vallen. Maar nu doen ict’ers hier dus ook aan mee.
Alfamannetjes
Grote vraag is natuurlijk waarom een kwart van de ict’ers weleens opzettelijk een storing veroorzaakt. Ik heb er lang over nagedacht maar ik ben er achter. Ik denk dat ze gewoon wat extra aandacht nodig hebben. Niemand ziet ze. Ze waren al nooit de alfamannetjes in de groep. Dus als je binnenkort weer eens een ict’er tegen komt, geef hem of haar dan even een knuffel. Ze hebben het nodig. Voor je het weet ligt je systeem er weer uit.
Als je nu begint met knuffelen ben je rijkelijk laat. Maar goed, het is een begin. Niet alleen om storingen te voorkomen maar ook als je je printer wil (laten) configureren.
“Be nice to nerds. Chances are you’ll end up working for one.” (overigens is dit geen quote van Bill Gates maar van Charles J Sykes, https://checkyourfact.com/2019/08/30/fact-check-bill-gates-nice-nerds-chances-working/)
En je gelooft de bron van dit bericht?
@Atilla Vigh: kom hier, dan krijg je een knuffel!
Wel lastig.
Servers moet je weer niet knuffelen.
Maar ict-ers weer wel, maar niet te laat.
Dag van de systeembeheerder is blijkbaar niet genoeg, 28 juli dit jaar want laatste vrijdag juli.
En ict-ers knuffelen omdat ze anders expres storingen veroorzaken.. hoe lean, agile of devops is dat ?
Kan je knuffel ook als service ergens afnemen ? Dan is dat geborgd en hoef je die viezerds niet zelf aan te raken 😉
We sturen Jacob gewoon een tikkie want driekwart van de verstoringen komen nog altijd voort uit een sabotage door gebruikers. Neem het opzettelijk weggooien van berichten want betrouwbaarheid van de bron is inderdaad discutabel als we kijken naar politieke spelletjes in het openbaar bestuur. Wat betreft het maken van afspraken en deze vastleggen in contractuele verplichtingen gaat blame game om het opdrachtgeverschap waarop Dino vastliep met zijn vrijblijvendheid in vrijwilligheid.
Het is fijn dat Jacob wel de klok hoort luiden maar nog niet weet waar de klepel hangt want de garanties van vaccinatie gingen tot de voordeur. Wat betreft sabotage van de WOO/WOB zijn de alfamannetjes tenslotte dezelfde mannetjes die foto’s van hun piemel rondsturen, de intelligentie uitgedrukt in het aantal centimeters is altijd weer een bron voor vermaak als we kijken naar Bokito’s op de apenrots.
“veroorzaakt ongeveer één op de vier it-medewerkers wel eens opzettelijk een it-storing. Hier tegenover staat een ruime meerderheid van 74 procent die zich hier niet in herkent.”
Je hebt storingen, bewuste storingen, bewuste storingen door it-ers en bewuste storingen door niet-ict-ers. En normale storingen, de incidenten/problems in ITIL. Dus driekwart verstoring door “sabotage door gebruikers” zie ik nergens beschreven.
bewust verkeerd interpreteren ?
Gaat het interpreteren van incidenten niet om het probleembeheer?
https://www.atlassian.com/nl/itsm/problem-management
Van het wie naar het wat zullen we het maar niet over updateritis hebben van constante en niet gedocumenteerde veranderingen in een keten want bron van het onderzoek is Topdesk en mijn ervaringen met deze ITSM tool is een gebrek aan informatie in het configuratie management. De andere kant van het verhaal welke door Atlassian gegeven wordt legt namelijk wel een relatie tussen de beheerprocessen, de repository waarover gesproken wordt is namelijk een soort van CMDB want de juiste interpretatie gaat om bekende verstoringen en verrassingen. De schuldvrije analyse springt niet in de WIE conclusie maar gaat uit van de WAAROM.