De providers Freedom Internet en TriNed slaan de handen ineen. Ze proberen samen sterker te staan in de steeds harder wordende strijd om de gunst van de glasvezel-consument. Als kleinere marktpartijen moeten beide spelers zien op te boksen tegen KPN, Ziggo, T-Mobile en Delta. In het kader van de samenwerking neemt Trined een minderheidsbelang in Freedom Internet voor een niet specifiek bekend gemaakt substantieel bedrag.
De grote spelers KPN, Ziggo, T-Mobile en Delta zetten extreme kortingen in om nieuwe klanten te lokken, aldus Freedom Internet die voortborduurt op het gedachtegoed van het voormalige KPN-merk Xs4all. Anders dan het eerder genoemde kwartet kan Freedom Internet zich geen miljoenen verslindende marketing- en verkoopcampagnes veroorloven.
Het gebrek aan schaalgrootte wordt nu opgevangen door de samenwerking met de regionale glasvezel-aanbieder TriNed. Deze provider uit Den Bosch gaat Freedom Internet helpen met klant- en orderprocessen. Freedom brengt kennis in van privacy en security. TriNed en Freedom gaan gezamenlijk inkopen en samenwerken op het gebied van support, techniek en nog te ontwikkelen diensten.
‘Voor kleinere providers wordt het steeds moeilijker om jezelf staande te houden. Door de hoge inkooptarieven die de grote glasvezelnetwerken ons vragen, kunnen we niet overal een goed aanbod doen,’ klaagt Anco Scholte ter Horst, baas van Freedom Internet. Samenwerking moet tot kostenverlaging en behoud van kwaliteit leiden.
Aandelen zonder stemrecht
TriNed ondersteunt Freedom Internet ook financieel. Het Bossche bedrijf neemt een minderheidsbelang in Freedom door het kopen van aandelen zonder stemrecht. Dit zijn dezelfde aandelen als de crowdfunders via Stichting Administratie Kantoor Appelpunt (STAK) hebben. Daarnaast heeft TriNed één bijzonder aandeel, waarmee ze uitsluitend samen met het bestuur van Stichting Appeltaart invloed heeft over de strategie.
Paul van Wanrooij, behalve directeur van TriNed ook baas van Fiber Operator, erkent het belang van een idealistische operator als Freedom. Ook Simon Besteman, voorzitter Stichting Appeltaart, staat achter de strategische samenwerking. Hij zegt er het volste vertrouwen in te hebben dat de partijen een sterkere positie bemachtigen naast de vier grote providers in Nederland.