Als er in de afgelopen turbulente jaren iets duidelijk is geworden, dan dat het voor werkplekbeheerders ondoenlijk is om altijd overal ter plekke te zijn en problemen met digitale werkplekken direct op te lossen. De nadruk bij het beheer van digitale werkplekken moet dan ook liggen op preventie van problemen en op het snel realiseren van een oplossing, mocht er toch iets misgaan.
Dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Organisaties doen meer dan ooit een beroep op server based computing, virtuele desktops, cloud-desktops en soms zelfs nog op client based applicaties om te zorgen dat hun werknemers productief kunnen zijn. Vaak vertrouwen gebruikers daarnaast ook nog op hun eigen favoriete applicaties en geven ze een eigen invulling aan de door organisaties beschikbaar gestelde tools.
Bij zakelijke laptops, die organisaties aan hun werknemers beschikbaar stellen met alle applicaties, beveiliging en beheertools er al op, is de druk op het beheer van digitale werkplekken nog te overzien. Dan nog, hoe ga je om met kapotte devices op afstand, waarbij collega’s kostbare werktijd verliezen? Of met verplichte systeemupdates (OS of security-gerelateerd) die parallel over geografisch verspreide locaties uitgerold moeten worden? Of met contracters die toegang nodig hebben tot bedrijfstoepassingen en data?
Tips
Deze uitdagingen zijn lastig te tackelen, omdat ze allemaal een andere aanpak vereisen. Veel organisaties buigen zich hier momenteel over in het kader van hun digitale werkstrategie. De urgentie om tot een oplossing te komen is alleen maar groter geworden, aangezien werknemers de voorbije jaren en masse gedwongen waren tot thuiswerken, en veel werknemers tegenwoordig de wens hebben om een keuze te hebben wat betreft hun werkplek.
Om een goede (digitale) werkplekstrategie in de praktijk te brengen zijn een viertal punten essentieel:
- Zorgen over de impact op de gebruikerservaring en de complexiteit van dergelijke initiatieven moeten worden weggenomen. It-teams en cto’s moeten inventariseren hoe deze zorgen te overwinnen zijn en hier naar handelen;
- De kosten, beveiliging en beheersproblemen die voortkomen uit legacy technologieën (bijvoorbeeld vdi en legacy-apps) moeten in kaart gebracht worden en aangepakt;
- De focus op bedrijfscontinuïteit en gebruikerservaring gaan hand-in-hand met de veiligheid van mensen, netwerken en gegevens;
- Medewerkers kunnen onafhankelijk van het apparaat, OS en locatie werken. Virtual app delivery, browserisolatie en cloud-printbeheer behoren tot de technologieën die dit mogelijk maken.
Veiligheid
Een endpoint management-platform is hierbij essentieel voor organisaties die een flexibele en veilige digitale werkplek willen bieden aan hun medewerkers. Het belangrijkste aspect om op te letten bij het kiezen van een goed endpoint management-platform is veiligheid; de toegang tot de digitale werkplek moet altijd beveiligd zijn, zodat gevoelige bedrijfsinformatie niet in verkeerde handen valt. Het scheiden van apps en services van het besturingssysteem minimaliseert hierbij de kans op aanvallen en malware. Daarnaast moet het platform voldoen aan de juiste standaarden en certificeringen om de veiligheid te waarborgen.
Een goed endpoint managament-platform is toegankelijk vanaf elk apparaat en op elke locatie, en is makkelijk in gebruik. Het platform moet op een breed scala aan hardware draaien, inclusief verouderde en byod-apparaten, om de levensduur van hardware te verlengen en kosten te besparen.
Verder moet een endpoint-platform eenvoudig te beheren zijn. Organisaties willen de controle houden over wie toegang heeft tot de digitale werkplek en welke informatie er gedeeld wordt. Het endpoint- platform moet daarom makkelijk te beheren zijn voor de it-afdeling, met de mogelijkheid snel en eenvoudig updates en patches door te voeren. Verschillende factoren maken hier deel van uit, zoals een krachtig en schaalbaar device management-systeem, een krachtige inzicht in activiteit op endpoints, het inzetten van werknemers en applicaties om mogelijke beveiligingsrisico’s te identificeren en ondersteuning van een hybride multi-cloud.
Tot slot moet het platform schaalbaar zijn. Organisaties groeien en veranderen continu, en het endpoint management-platform moet hierin mee kunnen groeien. Het uitbreiden van het aantal gebruikers en apparaten mag niet ten koste gaan van de prestaties en veiligheid van het platform. Met een dergelijk platform, is het beheer van digitale werkplekken goed te beheren en te managen en is je bedrijf toekomstbestendig.