De omzet uit de zakelijke markt kwam voor KPN in het tweede kwartaal uit op 428 miljoen euro, een stijging van 4,5 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden (409 miljoen). Ook de andere sectoren, zoals de consumentenmarkt (646 miljoen, +1,3 procent) en wholesale (177 miljoen, +4 procent), lieten een plus zien. De totale omzet van het ict-concern kwam uit op 1,3 miljard euro, een toename van 1,16 procent.
Ondanks gestegen kosten voor bijvoorbeeld personeel en stroom, wist KPN de winst verder te laten stijgen. Dat gebeurde door kosten te besparen. Daardoor ging de nettowinst met 16 procent omhoog tot 216 miljoen euro.
‘In het tweede kwartaal bleef de omzet in de zakelijke markt toenemen, vooral uit diensten aan het mkb. Ook in de consumentenmarkt zagen we groei, dankzij onze mobiele diensten en een verbeterende trend in het vaste segment. Door commerciële verbeteringen weten we onze klanten steeds beter aan ons te binden. Wholesale leverde een mooie bijdrage aan onze groei, mede dankzij het open netwerkbeleid van KPN’, aldus topman Joost Farwerck van KPN.
Hij meldde verder met de versnelde uitrol van glasvezel op koers te liggen. ‘We gaan volop door met het vervangen van ons kopernetwerk door glasvezel.’
Afgelopen kwartaal maakte KPN de overnames van Primevest en Youfone bekend. Met Primevest versterkt het bedrijf zijn glasvezelpositie in de grote steden en met de voorgenomen overname van Youfone de plek op de mobiele-prijsvechtersmarkt. Bij de telco werkten eind tweede kwartaal 9.511 fte’s.