We bevinden ons in een ware ai-wedloop, waarin de ene grote naam na de ander met ai-toepassingen en -producten op de markt komt. Neem ChatGPT, dat al laat zien hoe ai voor je kan werken op de werkvloer. Maar ai is niet ChatGPT. Er zijn veel meer toepassingen mogelijk en dat is nu volop in ontwikkeling.
Een belangrijk voorbeeld hiervan zijn de mogelijkheden van ai binnen erp-systemen. Want waar ik eerder al schreef over de toekomst van ERP als open en consumeerbaar, mag ook ai niet ontbreken in dit toekomstperspectief.
Communiceren
AI zoals we dat nu binnen ChatGPT kennen, werkt op basis van natural language-modellen. Dit betekent dat het in de kern niets meer of minder doet dan waarnemen, interpreteren en output leveren, ofwel communiceren. Die output kun je via een chat krijgen, maar ook als Excelsheet of via een dashboard. Anders dan we misschien denken, draait ai dus niet alleen om tekstuele output zoals wordt gebruikt bij ChatGPT. De output kan divers zijn en dat is daarom ook niet de kern van ai. Ai valt en staat met patroonherkenning en het daaruit trekken van conclusies. En dat kan voor allerlei toepassingen ingezet worden, zoals fraudedetectie, gepersonaliseerde gebruikerservaringen, kwaliteitscontroles, enzovoorts.
Om ai informatie te laten interpreteren, moet het snappen wat het ziet. Daar is kennis voor nodig, ofwel een model waarop het getraind is. Daarvoor is veel voorbeelddata cruciaal. Wat hierbij helpt, is als de systemen waarop ai toegepast wordt, een gemeenschappelijke datastructuur hebben. AI kan deze datastructuur vervolgens scannen, interpreteren, verbanden leggen en patronen herkennen. Toegang tot data is dus een vereiste, om te beginnen om het model te kunnen trainen. En voor de meeste bedrijven ligt heel veel waardevolle data opgeslagen in een erp-systeem.
Eindeloos
De toepassingen van ai binnen erp-data zijn eindeloos. Neem facturatieverwerking. Jouw systeem verwerkt facturen, maar ai automatiseert straks de invoer ervan. Zodra een factuur binnenkomt, herkent ai de factuur als zodanig, haalt er data uit en boekt de juiste factuur in met de juiste gegevens.
Een andere toepassing van ai-patroonherkenning binnen je erp-database is voor marktsegmentering. Wie koopt in welke regio welke producten? Met patronen die ai hierin ontdekt, is het segmenteren van producten makkelijker. Ga je vervolgens nog een stap verder met ai, dan kom je bij voorspellingen van de klantreis uit. Bestelt een klant standaard zijn bedrijfsauto’s met trekhaak? Ai herkent dat en geeft de trekhaak bij een volgende offerte direct als suggestie weer. En na verloop van tijd kent ai de klant zo goed, dat hij artikelen voorspelt waar de klant zelf nog niet aan gedacht heeft.
Ook zien we dat ai wordt gebruikt in chatbots voor communicatie met de eindklant. Chatbots bestaan al langer, maar we gebruiken ze met wisselend succes. Door de toepassing van ai snapt de bot beter wat je als mens vraagt en met de link naar de achterliggende databases worden er nu ook betere en toepasselijke antwoorden gegeven.
Heb je een klacht, of stel je een vraag over een order aan de chatbot? Met ai in je erp-pakket plukt de chatbot automatisch je laatste orders of klachten uit het systeem. Kortom, voor alle punten waarop je vanuit je erp-systeem interactie hebt met de buitenwereld, of dat nu via je website is of via een chatbot, kun je ai inzetten. Want het komt altijd op hetzelfde neer: data begrijpen, interpreteren en nieuwe output genereren.
Niveau hoger
Voor de werkvloer gaat de toepassing van ai binnen het erp-systeem ervoor zorgen dat omslachtige of routinematige processen je uit handen worden genomen. Met ai automatiseer je jouw inputprocessen en het stelt je in staat om op een natuurlijke manier met systemen te communiceren. Niet alleen voor de programmeur, maar voor iedereen binnen de organisatie. Low-code-aanpassingen doe je voortaan in natuurlijke taal. Heb je een omzetrapport nodig van een klant of wil je op basis van aankoopgeschiedenis voorspellen wat de klant gaat bestellen? Vraag het aan het systeem. Dit betekent grofweg dat iedereen op de werkvloer één niveau hoger gaat werken. De programmeur en consultant worden architecten, de boekhouder wordt controller. Elke functie kan productiever zijn met ai in het erp-systeem.
Dit vereist wel dat je nadenkt over wat ai voor jouw organisatie kan betekenen, hoe je het voor je laat werken en hoe je het gaat gebruiken. Je moet immers weten wat er mogelijk is om te bepalen wat voor jouw bedrijfsprocessen relevant is. Daarnaast staat buiten kijf dat je datakwaliteit en -diversiteit in orde moeten zijn. Dat is immers waar ai op draait. Ai gaat hier hoge eisen aan stellen. En dat is maar goed ook: hiermee voorkom je dat ai in een eenzijdig patroon terechtkomt of handelt op basis van onjuiste informatie.
Aan boord
De toepassing van ai in erp-systemen is de toekomst. Letterlijk, want je bent afhankelijk van je erp-softwareleverancier voor de ontwikkeling van toepassingen op dit gebied. Niet alle leveranciers zijn al zover, helaas. Maar we kunnen wel al dromen over de toepassingen van ai binnen erp-systemen. Want dat het eraan komt, is onvermijdelijk. Zorg dat je aan boord bent.