De Noorse softwaregroep Visma die de laatste vijf jaar al meer dan vijftig overnames in de Benelux heeft gedaan, koopt nu ook ValidSign. Dit bedrijf uit het Gelderse Eefde is in Nederland en België actief op het gebied van digitaal ondertekenen.
Met deze strategische overname versterken de Noren hun positie in de groeiende markt van digitale handtekeningen. ValidSign positioneert zich als een zakelijk platform met diverse standaard koppelingen naar verscheidene applicaties en leveranciers. Zo zijn er integraties met onder meer Sharepoint, Microsoft365, Alfresco, OpenText, K2, Nintex Workflows, BCT, iBabs en Centric.
In het grotere Visma-verband denkt ValidSign sneller elders in Europa te kunnen groeien. De marktbenadering blijft ongewijzigd, benadrukt John Lageman, directeur van ValidSign. Daarnaast helpt Visma het bedrijf met rond de dertig medewerkers intern verder te professionaliseren.
Marijn van Baar, M&A Director Benelux bij Visma: ‘Met ValidSign kunnen we onze klanten nog beter ondersteunen bij het vereenvoudigen van ondertekenprocessen en het verbeteren van de documentbeveiliging.’
ValidSign blijft onder de eigen naam en met het huidige team opereren als zelfstandig, onafhankelijk onderdeel binnen de Visma Groep. Overeenkomsten met klanten en partners blijven ongewijzigd.
Aansprekend
Visma streeft bij zijn acquisities naar behoud van ondernemerschap. Het management van overgenomen bedrijven heeft de vrijheid een eigen koers te kunnen blijven varen, terwijl tegelijk gebruik kan worden gemaakt van Visma’s diensten, kennis van de markt en netwerk.
In een vraaggesprek met MeNa.nl zegt Van Baar dat dit ondernemers sterk aanspreekt. Hij zegt regelmatig bedrijven te kopen waarbij Visma niet de hoogste bieder is, maar wel inspeelt op wat ondernemers graag willen.
Van Baar: ‘We bieden een veilige haven: anders dan private equity hebben wij niet de intentie om weer te verkopen. Bij ons blijven de bedrijven autonoom en intact. Dat vinden ondernemers belangrijk, want ze zien hun bedrijf toch een beetje als hun kindje. En bij een strateeg is binnen no time je naam, je logo en je identiteit weg.’