Gemiddeld vijftien procent van elk uur dat we achter hun computer doorbrengen, kan als verloren tijd worden beschouwd. Nog altijd leidt het gebruik van een pc of Mac tot veel frustraties. De meest ongenoegens komen voort uit trage, haperende of gecrashte systemen. Ook zijn er veel klachten over niet-werkende functionaliteit.
Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Roskilde en de Universiteit van Kopenhagen. ACM (Association for Computer Machinery) heeft deze uitgebreide studie gepubliceerd in het vakblad Transactions on Computer-Human Interaction.
Meer dan vijftien jaar geleden bleek al uit een handjevol onderzoeken dat pc’s de arbeidsproductiviteit lang niet zo sterk verbeterden als werd beloofd. Uit toenmalige studies bleek dat tot bijna de helft van de tijd die werd besteed aan computerwerk, door frustraties verloren ging. De problemen die gebruikers ervaren, hadden zich vaker voorgedaan. Ook later herhaalden deze zich.
Deense onderzoekers vroegen zich af of sindsdien veel is veranderd, nu de techniek is verbeterd en leveranciers voortdurend spreken over gebruiksvriendelijkheid. Pc’s zijn volwassener geworden en het computergebruik heeft zich uitgebreid.
Ervaring
Wanneer computers onverwachts trager werken en beletten dat gebruikers hun werk kunnen afmaken, ontstaat frustratie. Hoewel de gebruikerservaringen zijn verbeterd, is het niveau van die frustratie onverminderd hoog. De mediaan gedurende perioden dat het misgaat, was 7 op een schaal van 9 waarbij 1 het laagste niveau van frustratie is. De onderzoekers tekenen aan dat ervaring met het gebruik van computers hierbij geen enkele rol speelt.
De 234 deelnemers hadden zich vrijwillig opgegeven en waren gemiddeld 28,6 jaar oud. De meesten hadden een baan, terwijl een derde nog studeerde. De mediaan van hun dagelijks computergebruik bedroeg zes tot acht uur. Over het algemeen waren het ervaren gebruikers die goed met computers kunnen omgaan. 83 procent werkte met Windows, dertien procent met Mac.
Ze moesten telkens een uur inloggen en hun frustraties rapporteren. Nauwkeurig werd bijgehouden hoeveel tijd verloren ging omdat iets niet werkte, het probleem moest worden opgelost of verloren gegaan werk moest worden hersteld. Gedurende een tijdvak van een uur werkte alles bij ruim een derde vlekkeloos, iets meer dan de helft stuitte op een frustrerend incident, vier procent had twee keer pech en drie procent drie tot zeven keer. Gemiddeld gingen tussen de 6,63 en 12,15 minuten verloren, tussen de elf en twintig procent van het tijdvak.
Bevriezen
De meest voorkomende frustratie is het tijdelijk bevriezen van het systeem, gevolgd door een crash en niet werkende functionaliteit. Frequente klachten over de bruikbaarheid zijn een storing in de stroom van activiteiten en een hapering bij een invoerapparaat.
Hugo van den Berg, directeur/eigenaar van Sciante, herkent de problemen. Veel systemen werken weinig efficiënt. Volgens hem zijn veel applicaties geschreven en geïmplementeerd om de it-kosten zoveel mogelijk te verlagen. En dat is vreemd want daar liggen niet de echte kosten, stelt Van den Berg die zich heeft gespecialiseerd in performance-vraagstukken. ‘De echte kosten zitten niet in de it zelf maar bij gebruikers die te lang moeten wachten op trage it-systemen,’ zegt hij.
Wanneer zoals uit het Deense onderzoek blijkt dat gemiddeld vijftien procent van de tijd niet kan worden gewerkt, dan is dat een enorme kostenpost. Bovendien lijdt de arbeidsvreugde eronder. Daarom moet je weten waar de werkelijke kosten liggen en hoe hoog deze zijn. Application performance monitoring spoort de oorzaak van trage applicatie systemen op. Deze software ziet al oplossingen voordat het systeem gebrekkig gaat werken.
Traagheid en opgelegd gebruik van bepaalde apps (Edge, Onedrive, startmenu, etc) was voor mij rond 2010 DE reden over te stappen op een Linux Mint distributie. Dat is allang niet meer een zwart schermpje waar alles in geprogrammeerd moet worden. Ook Linux is met de tijd meegegroeid. Ik kan alles op mijn Acer computer uit 2009, zonder (Windows) zandlopertjes en nog steeds vliegensvlug. Games zijn met Steam geen enkel probleem meer om niet over te stappen. Ik vind het dan ook maar wat vreemd dat anderen blijven hangen aan dat trage Windows systeem. Omdat men geloofd dat de traagheid aan de computer ligt, koopt men om de paar jaar een nieuwe. Goed voor de markt maar echt overbodig. Helaas het ligt aan het trage OS, dat was al bij de eerste versie niet ok.
15% verloren tijd door trage, haperende of gecrashte desktop systemen? Dat was 25 jaar geleden nog normaal, maar nu niet meer. Als het werken op een pc of Mac traag gaat, dan komt dit meestal door een overbelaste server wegens verkeerde zuinigheid of verkeerde instellingen. Maar de hosting is bijna altijd goed geregeld. Lokale verwerking is ook zelden een probleem. De desktops en laptops zijn heel veel sneller geworden door meer en snellere RAM, multikernprocessors en SSD’s en de hardware is heel betrouwbaar bij desktops. Besturingssystemen zijn sinds Windows 2000 ook behoorlijk stabiel. De desktop hoeft op zich geen probleem te zijn.
De laatste decennia zijn de WAN en Internetverbindingen (via glas of coax) meestal snel genoeg of zelfs supersnel. Alleen op het platte land en sommige oude wijken is internet (via DSL) vaak nog te langzaam voor data-intensieve toepassingen. En ja KPN speelt vaak spelletjes met lokale initiatieven, zoals Rob Knol aangeeft. Want KPN wil nog steeds monopolist zijn. En de dekking van 5 G is op het platteland ook slecht. Pas als satelliettechnologie goedkoop wordt, zal concurrentie gaan werken. Een starterspakket en inschrijving bij Starlink (100 Mbps) is prijzig. Als je van de rust en ruimte wilt genieten, dan kan de verbinding wel eens te traag zijn.
Dat applicaties op pc’s de arbeidsproductiviteit lang niet zo sterk verbeteren als door leveranciers wordt beloofd, is herkenbaar. Commerciële figuren beloven meestal meer dan hun collega’s feitelijk kunnen leveren of klanten zelf kunnen verbeteren. De opgegeven systeemeisen zijn vaak lager dan wenselijk en na enkele updates ook al weer verouderd. Overdimensioneren van hardware is meestal uiteindelijk het goedkoopst.
Maar het grootste probleem is m.i. slecht geschreven software en daar is geen kruid tegen gewassen. En dan te bedenken dat software voor desktops meestal beter is geschreven dan apps die je niet voor niks enkele keren per maand of zelfs per week moeten updaten. Dit betekent dat je bij een tablet of smartphone vrijwel elke dag wel even moet updaten en je verbinding dan voor normaal werken afgeknepen wordt. Opvallend bij dit onderzoek; jongeren vormden het grootste deel van de respondenten. Juist jongeren zitten zoveel op een tablet of smartphone te “werken” en moeten dus gewend zijn aan gedoe met apps. Waarom zij over veel verloren tijd klaagden is mij niet duidelijk? Zijn jongeren vanuit hun subcultuur misschien meer gestrest en eerder gefrustreerd?
Ik heb een laptop met 8 cores en 32GB geheugen welke dual boot is, ik kan de conclusie van Rob Knol daarom niet onderschrijven. Zo is LibreOffice niet sneller dan Microsoft Office en hetzelfde geldt de browser. Edge op Linux doet het trouwens prima want NetFlix is nogal kieskeurig. Ik ben het daarom eens met de conclusie dat er nauwelijks nog redenen zijn om niet kiezen voor Linux op de desk- of laptop. Want waar ik wel een verschil zie is de werktijd op een accu, met laatste versie van Windows is dit verschil kleiner geworden want snelheid afgezet tegen de duurzaamheid is het maar net wat je wil meten.
Wat betreft de (IT) kosten zoveel mogelijk verlagen is de onderzoeksgroep nogal verwend doordat ze geen weet hebben van hun CO2-footprint. Alle streaming media – naast NetFlix heb ik ook nog Spotify – lijkt onderzoek naar duurzaamheid me interessanter. De frustratie van een cliffhanger met een NetFlix serie gaat om de berusting in het wachten. Driekwart van die andere content heb ik nog op DVD maar wie heeft er nog een DVD lezer/schrijver in de laptop?
De 10G van USB-C is sneller dan de 5G en ik gebruik een ‘floppy’ van 512GB in de vorm van SD om te wisselen tussen laptops, ik heb er meerdere doordat ik deze als testsysteem gebruik. Zo kan ik door virtualisatie niet alleen meerdere mainframes onder mijn arm meenemen maar uiteindelijk ook meerdere gameconsoles. Duke Nukem 3D is nog even leuk met de gamecontroller van 4 tientjes en een laptop. Ik kom de wekelijkse wachttijd van 4 uur in de sportkantine wel door met een laptop die zo’n 8 uur zonder stopcontact kan.