Meta, doorgaans succesvol met het kopiëren van andermans ideeën, komt deze week met een Twitter-kloon onder de naam Threads. Mark Zuckerberg gaat met deze app de concurrentie aan met Twitter-eigenaar Elon Musk. Hoewel eerdere Twitter-klonen als Mastodont en Bluesky nauwelijks voet aan de grond kregen, lijkt Threads het tij mee te hebben.
Nadat Musk eerder de adverteerders van zich vervreemdde, heeft de miljardair nu ook voor de gebruikers een impopulaire maatregel in petto. Musk wil het aantal posts beperken dat gebruikers dagelijks kunnen zien. Ook de wijze waarop Twitter content modereert, ontmoet veel kritiek.
Verwacht wordt dat Meta de nieuwe app vanaf het Instagram-platform lanceert. Dat kan Threads een vliegende start geven gelet op het groot aantal Instagram-gebruikers. Maandelijks zijn meer dan twee miljard mensen op Instagram actief.
Met Facebook, WhatsApp, Messenger en ook Instagram heeft Meta een aantal winstmachines in huis dat de onderneming in staat stelt veel in de Twitter-kloon te investeren. Zo trekt Zuckerberg graag zijn portemonnee om beroemdheden en influencers bij Twitter weg te lokken.
Als ook maar een beperkt deel van de Instagram-gebruikers Twitter inruilt voor Threads, heeft Meta opnieuw een hit in handen. Bovendien kan Meta in een diepe vijver van adverteerders vissen. De Facebook-moeder heeft geavanceerde tools in huis om potentiële adverteerders te bewerken.