Ook het wielerfestijn Tour de France (start 1 juli) en 's werelds oudste tennistoernooi Wimbledon (3 juli) ontkomen niet aan de inzet van artificiële intelligentie (ai). De it-partners, respectievelijk NTT en IBM, zetten ai in om realtime-analyses te verbeteren en de fanbeleving te intensiveren.
Tour de France en NTT
De Japanse it-dienstverlener NTT, al jarenlang de it-dienstverlener voor ASO (Amaury Sport Organisation), de organisator van de Tour de France en Tour de France Femmes avec Zwift, meldt dat het zijn datascience-platform Digital Human heeft verrijkt met de ChatGPT-tool. De combinatie van machine learning, spraakherkenning, natuurlijke taalverwerking én conversationele ai levert volgens het bedrijf nog meer relevante race-informatie op en meer gedetailleerde informatie voor het verbeteren van de fanervaring.
De trackers op elke fiets vormen de basis bij de gegevensverzameling door NTT. Ze sturen voortdurend via radionetwerken informatie over lengte- en breedtegraden en snelheid naar racemotoren of een helikopter. Een microwave-signaal transporteert de data daarna naar het eindpunt van de race, waar een edge computer in een vrachtwagen via een gecontaineriseerde versie van het realtime-analyseplatform dataverwerkings-processen uitvoert. Door internet of things en edge computing te integreren ontstaat als het ware ’s werelds grootste ‘connected stadion’, aldus de it-partner.
IBM en Wimbledon
IBM, sinds jaar en dag de it-partner van het Engelse grandslam-tennistoernooi Wimbledon, voegde conversationele ai toe aan de generatieve ai-technologie van zijn ai- en dataplatform Watsonx (draaiend in de IBM Cloud). Vervolgens ontwikkelden experts van IBM iX, de experience-designpartner binnen IBM Consulting, samen met Wimbledon-organisator The All England Club met behulp van Watsonx een functie die audiocommentaar (met bijschriften) levert bij alle videohoogtepunten van de tenniswedstrijden. Volgens IBM is de tool ontworpen ‘om fans een meer inzichtelijke ervaring te geven bij het bekijken van belangrijke momenten uit wedstrijden met hoogtepuntenvideo’s op de Wimbledon-app en Wimbledon.com.’
Daarnaast introduceert Big Blue zijn IBM AI Draw Analysis in de tenniswereld. Deze functie levert een statistiek over hoe gunstig de weg naar de finale kan zijn voor elke speler in het enkelspel. Dit geeft tennisfans meer inzicht en betrokkenheid bij het toernooi, in plaats van alleen af te gaan op de spelersranglijst.
Van een track & trace tot de AR voor de audiovisuele beleving is het gebruik van technologie in de sport al jaren gaande. De toevoeging van ChatGPT lijkt me dan ook meer om marketing te gaan dan een zinvolle toevoeging aan de beleving. Het horen, zien en voelen op de tribune wordt nu eenmaal anders ervaren dan het kijken op de bank. Nu brengt het laatste geld in het laatje want elke kijker op de virtuele tribune is een marketingprofiel. Wat betreft de inzichtelijkheid in de sport is niets wat het lijkt te zijn.