Nieuwe ontwikkelingen in de horeca, een sector die door Covid-19 digitaal flink is gaan versnellen. Zo heeft Tapp drie miljoen euro aan financiering opgehaald om zijn digitale platform voor horecaondernemers uit te bouwen. En TheFork, een online-reserveringsplatform voor restaurants in Europa, lanceert een data-analysetool om de bedrijfsprestaties te ondersteunen.
Tapp
Tapp, opgericht door Frans van Hoogstraten en Sjoerd Rothweiler, bracht in 2015 een consumentenapp op de markt om in horecagelegenheden te betalen. In 2017 ontwikkelde het softwarebedrijf een op Microsoft-technologie gebaseerde applicatie die horecaondernemers inzicht geeft in de interne en externe verkoopdata van dranken. Daarmee kunnen ze hun assortiment verbeteren om hun omzet te laten groeien.
Naast deze oplossing voor de horeca werkt Tapp samen met drankenproducenten zoals Heineken, en Coca-Cola en drankendistributeur Diageo om inzicht te krijgen in hun verkoop, op landelijke schaal en per horecagelegenheid.
Inmiddels gebruiken zo’n 3.400 horecaondernemingen in Nederland het Tapp-platform. Het bedrijf heeft de ambitie om Europees te groeien en wist hiervoor drie miljoen euro binnen te halen. Allereerst twee miljoen euro in een financieringsronde, geleid door investeerder CNBB en gesteund door ROM InWest. Daarnaast sloot Tapp een additionele lening van één miljoen af bij de Rabobank.
De financiering wordt ingezet om het platform verder te ontwikkelen en het aantal Nederlandse klanten dit jaar op te schalen naar vijfduizend en meer. Daarmee wil Tapp de basis leggen voor de stap over de grens. Verder overweegt het bedrijf om naast gegevens over dranken, verkoopdata van voedsel op te nemen in het platform.
TheFork
TheFork, een van oorsprong Franse horeca-softwareonderneming, is sinds 2007 actief met een reserveringsapplicatie voor restaurants. Daar komt nu de oplossing Revenue Management bij, een data-analysetool die restaurants helpt hun bedrijfsprestaties te verbeteren. Deze tool maakt gebruik van de gegevens van TheForkManager. Deze softwareoplossing voor reserveringsbeheer vergroot de zichtbaarheid van boekingen, gaat no-shows tegen en beheert betalingen.
Uitgangspunt bij het platform TheFork zijn speciale aanbiedingen. Volgens het softwarebedrijf is dat het middel bij uitstek om de bezettingsgraad van restaurants te verhogen en daarmee de winstgevendheid te vergroten. De nieuwe data-analyse-tool geeft restauranthouders inzicht in de uitwerking van speciale aanbiedingen op hun bedrijfsprestaties. Bovendien helpt deze tool restaurants om op basis van data beslissingen te nemen. Met behulp van de software is het mogelijk het effect op winstmarges, het aantal boekingen, het aantal gasten per boeking en de toename van online zichtbaarheid en reputatie te beoordelen. Dit wordt gedaan aan de hand van statistieken zoals: bezoeken, beoordelingen en het aantrekken van nieuwe gasten.
TheFork claimt een netwerk te hebben van ongeveer 55.000 partnerrestaurants in twaalf landen. Het bedrijf is onderdeel van het Amerikaanse reisboekingsplatform Tripadvisor en werkt daar nauw mee samen.