Om gezond te blijven, moet je bewegen, en dat geldt ook voor it in de zorg. Er is in de ziekenhuiszorg de nodige weerstand tegen cloudtechnologie, terwijl het huidige model niet langer houdbaar is. Met de noodzaak voor vernieuwing is veranderbereidheid en nieuwsgierigheid cruciaal, ook onder it’ers.
Het is al een uitdaging om aan iedereen de benodigde zorg te bieden, en het ziet er niet naar uit dat dit binnenkort zal verbeteren. Dit werd vorig jaar door CZ-topman Joep de Groot gesteld om de sector wakker te schudden. Minister Kuipers was het met hem eens en waarschuwde voor een ‘zorginfarct’ als de zorg qua organisaties geen ingrijpende veranderingen doorvoeren.
Een van de vereisten is een intensievere uitwisseling van gegevens, evenals het gebruik van nieuwe technologieën zoals ai. Helaas zijn de meeste ziekenhuizen niet goed voorbereid op deze veranderingen. Daarom moet de rol van de chief information officer radicaal veranderen ten opzichte van enkele jaren geleden.
Onbetaalbaar
De zorg wordt onbetaalbaar en de bestaande systeemstructuren bieden geen ondersteuning aan zorgprocessen in de gehele zorgketen, waaronder zorg in de eigen woning van de patiënt. Eigenlijk worden alleen processen die primair door het elektronisch patiëntendossier (epd) worden ondersteund, goed afgehandeld. Gegevens zitten vast, waardoor ze nauwelijks waardevol zijn. Dubbel werk en overbodige administratie zijn niet bevorderlijk voor de aantrekkelijkheid van werken in de zorg en belemmeren de efficiëntie.
De uitdagingen bij deze vernieuwingen zijn deels specifiek voor de ziekenhuiszorg, waardoor er weinig voorbeelden zijn om te volgen. Maar de publieke cloud is wel het innovatieplatform waarop de toekomst van de zorg vorm krijgt. In de cloud wordt op een andere manier omgegaan met gegevens en applicaties, waardoor organisaties effectiever kunnen communiceren, beter kunnen samenwerken in de hele zorgketen, werkplekken klaar kunnen maken voor de toekomst en zich volledig kunnen richten op preventieve zorg. Belangrijker nog, nieuwe mogelijkheden met gegevens en nieuwe technologieën zijn veel beter toegankelijk vanuit dit platform. Om dit te bereiken, moeten organisaties eerst de basis van hun it vernieuwen om flexibel te worden, zodat ze daarna innovaties kunnen doorvoeren en vrij kunnen werken met gegevens.
Gelre Ziekenhuizen
De praktijk heeft bewezen dat het mogelijk is. Gelre Ziekenhuizen is het eerste ziekenhuis in Europa dat een epd (HiX) volledig in de publieke cloud op Microsoft Azure heeft draaien. Ongeveer negentig procent van de belangrijke applicaties en het dataplatform functioneren daar ook, waardoor Gelre zijn data heeft vrijgemaakt en een datagedreven ziekenhuis kan worden. Om dit te realiseren, is ook de cloudwerkplek geïmplementeerd, waardoor artsen en zorgmedewerkers prettiger kunnen werken.
De implementatie van HiX in de cloud, in combinatie met het dataplatform op Azure, maakt dat de data van Gelre op een veilige manier breder beschikbaar zijn geworden, en het ziekenhuis is op weg om een datagedreven ziekenhuis te worden. Data uit het dossier en andere systemen vormen nu gezamenlijk de basis voor nieuwe toepassingen die de zorg ingrijpend verbeteren.
Bovendien kan Gelre aanzienlijk besparen op operationele kosten. Bij de lancering lag de focus op zekerheid, maar dankzij een optimale mix van cloud-oplossingen kan het ziekenhuis nu veel geld besparen. Dit geld is hard nodig voor innovatie en personeel.
Bevrijden
Hoewel technologie nooit de inhoud van de zorg mag bepalen, mag het ook geen obstakel vormen. Technologie moet beschikbaar zijn om zorgverleners te ondersteunen bij het verbeteren van hun werk. Om dit te realiseren, moeten ziekenhuizen snel vooruitgang boeken in het bevrijden van data en het moderniseren van it-infrastructuur en -beheer. De huidige applicatiegerichte aanpak is niet geschikt voor het vereiste tempo van innovatie in ziekenhuizen. Alleen een op platforms gericht landschap kan hierbij helpen.
Wat is de taak van de cio? Het handhaven van operationele stabiliteit en kostenbesparingen? Of het bevrijden van data, het mogelijk maken van innovatie en het zetten van een (noodzakelijke) stap naar de toekomst van de zorg?
Sorry hoor, maar wat een onzinverhaal is dit!
Alsof het draaien van HiX in de Azure-cloud het probleem van de informatie-uitwisseling in de zorg oplost…
Het echte probleem zit in twee dingen:
1) Artsen verstikken het om informatie gestructureerd vast te leggen. Liefst gebruiken ze een groot vrij tekstveld, waarin ze hun zienswijze in 100 tinten grijs uiteenzetten.
2) Het ontbreken van een landelijk vastgestelde infrastructuur voor informatie-uitwisseling in de zorg. Met dank aan Nictiz zijn/komen de informatie standaarden er wel, maar nu nog de standaard infrastructuur.