Het Maasstad Ziekenhuis zet Chatbot Maya in voor patiënten van de afdeling Bariatrie na hun operatie. De chatrobotapp houdt contact met patiënten en monitort ze ondertussen. In de pilot worden twee zaken onderzocht: of Maya daadwerkelijk ondersteuning biedt aan postoperatieve patiënten en/of de applicatie verlichting biedt in de werkdruk van zorgpersoneel. Tussen de chatbot en ChipSoft HiX zit een automatische koppeling. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2023 reden om Chatbot Maya te nomineren in de categorie Digitale Innovatie.
Patiënten worden begeleidt door, een. Met chatrobotapp Maya kunnen patiënten met ernstig overgewicht na een operatie in het Maasstad Ziekenhuis overal en op elk moment vragen stellen. In de app staat een gepersonaliseerde vragenlijst, waardoor Chatbot Maya tijdens de nazorgperiode op vaste tijdstippen automatisch contact opneemt met de patiënt. Aan de hand van de door de patiënt geformuleerde antwoorden, vormt Maya door middel van een algoritme een beeld van het herstel van de patiënt. Deze beeldvorming wordt automatisch verwerkt in HiX, het elektronisch patiëntendossier van ChipSoft dat gebruikt wordt in het Maasstad Ziekenhuis.
Wanneer uit de antwoorden op de vragen blijkt dat het niet goed gaat met de patiënt, brengt de chatrobot de patiënt in contact met de hoofdbehandelaar. Betreffende arts ontvangt van Maya een alert in HiX en kan daar zien op welk gebied de patiënt meer ondersteuning nodig heeft. Er wordt vervolgens met de patiënt telefonisch contact opgenomen. Maya vraagt hiernaast sowieso standaard aan het eind van elk chatgesprek of de patiënt behoefte heeft aan contact met een verpleegkundige. Bij een bevestigend antwoord, neemt de verpleegkundige zo snel mogelijk contact op met de patiënt.