Fiets ’m erin. KPN gaat medewerkers die met de fiets naar het werk komen een vergoeding betalen van 0,40 euro netto per kilometer. Het plan moet medewerkers stimuleren om de fiets te pakken en sluit aan bij duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf.
Naast de vergoeding per kilometer start de telecom- en ict-leverancier ook met een leaseplan voor fietsen. Medewerkers kunnen via die regeling voordelig een elektrisch fiets rijden. ‘Wie één dag per week naar kantoor fietst met een reisafstand van 15 kilometer enkele reis, rijdt een gemiddelde elektrische fiets al bijna voor niets. Voor wie nog meer fietst, is de regeling extra voordelig’, rekent het bedrijf voor.
De vergoeding geldt ook bij gebruik van een eigen fiets en voor de kilometers die naar een station worden afgelegd. De fietskilometervergoeding en het fiets-leaseplan zijn onderdeel van het vernieuwde mobiliteitsaanbod van KPN dat per 1 augustus in gaat.
Volgens Carlo Steenvoorden, verantwoordelijk voor mobiliteit bij KPN, is Nederland ‘fietsland bij uitstek. ‘Met een fietsregeling als deze in combinatie met een ov-kaart en onze kantoren die dicht bij ov staan, ben ik er van overtuigd dat steeds meer KPN’ers voor duurzaam reizen kiezen. Het zou toch fantastisch zijn als KPN’ers gemiddeld dertig kilometer per week fietsen.’
Auto
Verstokte autorijders worden niet gedwongen om afstand te nemen van hun heilige koe. Zo blijkt uit het persbericht over de vergoeding voor fietskilometers. KPN benadrukt dat er altijd sprake is van keuzevrijheid, bijvoorbeeld voor personeel waarvoor fietsen geen optie is. Het bedrijf heeft een aanbod van elektrische private leaseauto’s, er zijn deelauto’s en afdelingsauto’s beschikbaar, en collega’s die met hun eigen auto reizen krijgen 23 eurocent netto per kilometer, schrijft het bedrijf.
KPN heeft de ambitie om in 2040 klimaatneutraal te zijn. De CO2-uitstoot moet naar nul en daarbij worden ook het woon/werk-vervoer en reizen aangepakt. Het bedrijf werkt samen met zeventig werkgevers in de Coalitie Anders Reizen aan die doelstelling.