Er gaat deze maand geen evenement voorbij zonder dat een techbedrijf laat zien volop in de ai-race te zitten. Accenture, Darktrace, Lenovo, Oracle en Salesforce kondigden onlangs diensten en producten aan die hun klanten verder op weg helpen naar een toekomst vol artificiële intelligence.
Oracle lanceerde afgelopen dinsdag plannen om zijn afnemers wereldwijd generatieve ai-diensten aan te bieden. Daarmee kunnen ze hun bedrijfsprocessen van begin tot eind automatiseren, betere beslissingen nemen en de klantervaring verbeteren. Oracle werkt daarbij samen met Cohere, een ai-platform voor grote ondernemingen. Op ai-gebied werkt Oracle al langer samen met Nvidia, momenteel de voornaamste leverancier van chips voor ai. De diensten die met Cohere worden ontwikkeld, lopen uiteen van applicaties tot infrastructuur. Klanten krijgen de mogelijkheid generatieve ai gemakkelijk in te bouwen in hun bedrijfsactiviteiten, zo belooft Oracle.
Cohere traint, bouwt en rolt zijn generatieve ai-modellen uit op de Oracle Cloud Infrastructuur (OCI). De ai-workloads kunnen daarop draaien. Oracle-topman Larry Ellison zei dat al enige tijd nauw met Cohere wordt samengewerkt. Met Oracle’s eigen data worden de bestaande grote taalmodellen van Cohere getraind en verder verbeterd. Resultaat zijn twee nieuwe gespecialiseerde taalmodellen, één voor medici en één voor hulpverleners die in noodsituaties als eerste ter plaatse komen en eerste hulp toepassen.
Voer
Salesforce komt met nieuwe tools die het vertrouwen in ai moeten vergroten. Het softwarebedrijf probeert hiermee te voorkomen dat de eigen data van ondernemingen als ‘voer’ voor de training van toekomstige grote taalmodellen worden gebruikt. Salesforce zegt software te hebben ontwikkeld die de prompt van een gebruiker kan uitwissen. Dit bevordert het veilig gebruik van generatieve ai.
Veel cio’s en ciso’s voelen zich ongemakkelijk bij de gedachte dat vitale bedrijfsgegevens ergens in een groot taalmodel zoals ChatGPT terechtkomen. Ze willen graag op de ai-trein stappen, maar zijn bang dat veiligheid en privacy in gevaar komt. Een aantal van hen verbiedt medewerkers op kantoor de publieke versie van ChatGPT te gebruiken. Ze vrezen dat bijvoorbeeld belangrijke klantinformatie of broncode zo bij de concurrentie terecht kan komen. De nieuwe tool Einstein GPT Trust Layer kan die angst wegnemen, denkt Salesforce-topman Marc Benioff.
Verlies
Darktrace reageert op het toenemende gebruik van generatieve ai met nieuwe risico- en compliance-modellen. Klanten kunnen daarmee het toenemende risico op verlies van intellectueel eigendom en datalekken aanpakken. Met deze modellen valt de activiteit van en verbinding met generatieve ai en andere grote taalmodellen op de werkplek te monitoren. Het omarmen van ai brengt potentiële risico’s met zich mee, waarschuwt beveiliger Darktrace.
Accenture investeert drie miljard dollar in ai om klanten te helpen met hun transformatie. De consultant verdubbelt het aantal ai-specialisten tot 80.000. Bovendien werkt Accenture aan sectorspecfieke oplossingen en kant-en-klare modellen. Volgens Nicole van Det, baas van Accenture Nederland, kunnen bedrijven zo een stevig ai-fundament leggen. Accenture biedt een responsible ai-framework met richtlijnen voor het veilig en ethisch verantwoord implementeren van ai-oplossingen.
Lenovo gaat de komende drie jaar een miljard dollar extra investeren om de inzet van ai voor bedrijven over de hele wereld te versnellen. Het Chinese bedrijf wil de vaak complexe implementatie van nieuwe ai-mogelijkheden vereenvoudigen door ai bij de bron van gegevens te brengen. Bovendien werkt Lenovo met partners aan nieuwe turnkey-oplossingen die intelligentie direct aan de ‘edge’ mogelijk maken. Hardware, infrastructuur en diensten worden ‘klaar voor ai’ gemaakt. Lenovo speelt hiermee in op de behoefte implementatieproblemen op te lossen als gevolg van beperkte middelen en complexe infrastructuur, waardoor de uitrol van ai wordt vertraagd.