Randstad en ML6 hebben gezamenlijk een ai-project opgezet om de verkoopeffectiviteit te verbeteren door gebruik te maken van een datagedreven aanpak. ML6 heeft een ‘sales effectiveness tool’ ontwikkeld die het potentieel van individuele bedrijven voor Randstad beoordeelt en de relevantie van gegenereerde inzichten voor lokale verkoopteams vergroot. De tool is gebaseerd op een scoresysteem dat gegevens gebruikt om wekelijks aanbevelingen voor verkoopconsultants te genereren door gebruik te maken van externe gegevensbronnen en op tijdreeksen gebaseerde prognoses. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2023 reden om het project ‘Verkoopeffectiviteit verhogen’ te nomineren in de categorie Grootzakelijk project.
De toevoeging van natural language processing (nlp)-technieken heeft ook geholpen bij het opsporen van onregelmatige, onvoorspelbare gebeurtenissen, zoals de Covid-pandemie. Dit soort grootschalige, datagedreven projecten is nog relatief zeldzaam in de zakelijke wereld. Daarmee heeft Randstad een innovatieve, vooruitstrevende benadering van hun verkoopinspanningen. ML6 heeft de creatie en upskilling van het technische team van Randstad gefaciliteerd en hen zo voorbereid op de toekomst.
De ‘sales effectiveness tool’ is een complex project dat bestaat uit vier verschillende oplossingscomponenten. De tool maakt gebruik van verschillende gegevensbronnen, waaronder gegevens over de vraag naar werk uit verschillende bronnen en economische gegevens per geografie. Data governance-principes worden gehanteerd om de kwaliteit van de gegevens te waarborgen en de relevantie van de wekelijkse aanbevelingen voor de verkoopconsultants te garanderen. Bovendien zijn er nlp-technieken toegevoegd om extra gegevens over onregelmatige, onvoorspelbare gebeurtenissen op te sporen.