ABN Amro ontwikkeld ID & pay, een app die bestaande omslachtige aanmeld- en betaalprocessen vervangt door één online ID- en betaalfunctionaliteit binnen de veilige omgeving van de bank. De bank biedt (nieuwe) klanten de mogelijkheid om binnen enkele seconden zich te aan te melden en te betalen voor bijvoorbeeld een membership, wat het onboarding- en betaalproces een stuk efficiënter maakt. ID & pay is ontwikkeld binnen ABN Amro en bestaat uit een app waar gebruikers hun ID veilig kunnen opslaan en betalingen mee kunnen uitvoeren. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2023 reden om het project ‘ID & pay’ te nomineren in de categorie Grootzakelijk project.
ID & pay is ontstaan uit een behoefte die ABN Amro zag bij zakelijke klanten om het onboard- en betaalproces voor klanten sterk te vereenvoudigen. Deze app maakt identificeren en betalen door klanten voor een product of dienst in één klap veel eenvoudiger. Met ID & pay maak je eenmalig een account aan, die steeds opnieuw hergebruikt kan worden bij aangesloten dienstverleners. De functionaliteit is vergelijkbaar met een Google-login in combinatie met PayPal, maar dan binnen de beveiligde omgeving van de bank. Hierdoor wordt ook de privacy van de gebruiker beschermd en worden de gedeelde persoonsgegevens en uitgevoerde betalingen in een overzichtelijke app weergegeven.
Steeds meer dienstverleners verlangen van hun gebruikers om een onboarding proces te doorlopen. Dit proces kan soms lang duren en een drempel vormen voor gebruikers. De dienstverleners zitten vaak zelf ook helemaal niet te wachten op het moeten vastleggen van AVG en privacy-gevoelige informatie. En al helemaal niet in de hoge onboarding kosten. ID & pay ontzorgt ze omdat het een one stop shop is voor dienstverleners waarbij sterke identificatie key is. Denk aan mobility providers of investeringsplatformen. Het combineert onboarding- , payments- en cash management-as-a-service.