Een defect hardware-onderdeel in het systeem voor de bediening van seinen en wissels heeft de grote storing veroorzaakt in de verkeersleidingspost in Amsterdam. Het heeft bijna vier dagen geduurd, maar ProRail weet nu zeker wat er is misgegaan. Het hardware-onderdeel is inmiddels vervangen. Het systeem is de afgelopen twee dagen uitgebreid getest en werkt weer, aldus ProRail.
De afgelopen dagen is er onderzoek gedaan om de oorzaak te achterhalen. De analyse wijst uit dat een bepaald hardware-onderdeel disfunctioneerde. Het gevolg hiervan was dat de software, die de bediening van seinen en wissels regelt, uitvalt. John Voppen, algemeen directeur van ProRail, zegt: ‘We doen verder onderzoek naar hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen.’
Het systeem voor de bediening van seinen en wissels op de verkeersleidingspost in Amsterdam is volledig redundant uitgevoerd. Dat betekent dat een defect onderdeel in principe een back-up heeft, die het overneemt in het geval van storing of defect. Tijdens de storing gaf het betreffende hardware-onderdeel echter geen signaal af dat er iets mis was. Hierdoor functioneerde de redundantie ook niet correct.
Reizigers zullen in de nacht van komende vrijdag op zaterdag nog wel hinder ontvangen. In die periode wordt teruggekeerd naar de gerepareerde verkeersleidingspost in Amsterdam. Tot die tijd werkt ProRail vanuit de uitwijklocatie in Utrecht. Doordat de systemen tijdens de terugkeer uit de lucht zijn, kunnen er urenlang geen treinen rijden in de regio Amsterdam.
Overigens gaat er bij spoorbeheerder vaker wat mis. Bij de grote ict-storing van juli 2022 in Rotterdam bleek de back-up van de computersystemen niet goed te werken. Het probleem zat toen in de software.