ProRail heeft voor het eerst de backuplocatie in Utrecht gebruikt om de grote it-storing bij de verkeersleiding in Amsterdam te omzeilen. Alleen dankzij deze noodgreep kon het treinverkeer rond de hoofdstad grotendeels worden hersteld. Bijna tien jaar lang hoefde de spoorwegbeheerder geen beroep te doen op deze uitwijklocatie. Elke drie maanden wordt de noodvoorziening getest.
Eerst probeerde ProRail het nodig met een reset van de systemen in Amsterdam, maar dat hielp niet. Daarom werd afgelopen nacht rond 03.00 uur besloten om uit te wijken naar Utrecht waar andere systemen staan.
Over de oorzaak van de grote storing tast John Voppen, ceo van ProRail, nog in het duister. Van een blijvende oplossing is dan ook geen sprake. Volgens een woordvoerder van ProRail is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Hij wijst op de vele hard- en software waar de bron van de storing kan zitten. Vooralsnog gaat de spoorwegbeheerder er niet vanuit dat een hack de oorzaak vormt. ‘We hebben geen signalen dat het zoiets zou zijn’, stelt de woordvoerder.
Het probleem bij de Amsterdamse verkeersleiding begon gisteren aan het einde van de middag. Beeldschermen waarop de treinenloop valt te volgen, sprongen op zwart. Monitoring was niet meer mogelijk waardoor treinen stil vielen.