In vergelijking met andere Europese landen, zijn Nederlandse werknemers het meest tevreden met hun digitale ervaring op het werk. Toch heeft een op de drie moeite met het bijhouden van de digitalisering, vooral bij grote bedrijven. In België is dit zelfs bijna 40 procent, blijkt uit onderzoek in opdracht van hr-dienstverlener SD Worx.
Bijna zeven van elke tien Nederlandse werknemers geven aan voldoende digitale middelen te hebben om efficiënt te werken. Dit wordt meestal ook door hun werkgever gezien en gewaardeerd. Toch verwacht iets meer dan de helft van de werkgevers dat het nog lang duurt voordat de gewenste digitale ervaring is aan te bieden.
Integratie
Voor 33 procent van de Nederlandse en 39 procent van de Belgische werknemers gaat de digitalisering juist te snel. Volgens het onderzoek zetten bedrijven stappen om werknemers beter te ondersteunen, zoals het aanbieden van trainingen en het integreren van systemen.
De integratie van applicaties is belangrijk voor bedrijven om gebruiksgemak en een optimale digitale ervaring te bieden. Het maakt het ook eenvoudiger om verschillende data te kunnen koppelen voor analyses en rapportages. Bovendien leidt het tot meer efficiëntie, aldus de onderzoekers. Nederlandse bedrijven zouden gemiddeld zeventien verschillende hr-applicaties gebruiken.
Nederland staat op de tweede plaats in Europa wat betreft het aanbieden van applicaties met kunstmatige intelligentie op de werkplek. Dit zou het gebruiksgemak ook kunnen verbeteren. Een kleine meerderheid van de bedrijven blijkt tools met een ai-component te gebruiken. Alleen in Italië is dit aandeel groter.
Belgische werkgevers hechten dan weer opvallend veel belang aan de digitale werkplek en een goede digitale beleving op het werk. Met 72 procent scoren Belgische en Ierse bedrijven het hoogst, op Italië na. België staat hiermee in de top drie.
Verschuiving
Uit het onderzoek blijkt verder dat een verschuiving gaande is, waarbij bedrijven meer investeren in hr-applicaties gericht op individuele werknemers, zoals training en ontwikkeling, medewerkersfeedback en samenwerking. Eerder lag de focus vooral op het efficiënter inrichten van de personeelsafdeling, bijvoorbeeld met geautomatiseerd documentbeheer, interne communicatie en aanwezigheidsmanagement.
Het onderzoek vond plaats onder bijna vijfduizend werkgevers en ruim zestienduizend werknemers in zestien Europese landen, waaronder Nederland.