Tijdwinst pakken in de digitale transformatie is concreter dan je denkt. Accenture gebruikt er de term total enterprise reinvention voor. Zo’n 8 procent van bedrijven hebben volgens Roy Ikink en Sjoerd van Gendt alles in huis om op die manier digitale transformatie versneld en volcontinu door te voeren, met goede leiders, een sterke digital core en genoeg technische kennis (ook in de board) van data, AI en cloud.
Ze bestaan echt: bedrijven die steeds weer jaloersmakende groeicijfers laten zien. Crisis of niet, de bedrijfsresultaten zijn uitstekend, kwartaal op kwartaal op kwartaal. Hoe kan dat? Roy Ikink en Sjoerd van Gendt hebben daar wel een idee over. Zonder in detail te treden over individuele bedrijven en eventuele (toekomstige) klanten, stellen zij dat total enterprise reinvention de sleutel is. Met andere woorden: de betreffende bedrijven hebben een gerichte strategie om groei te stimuleren en de operatie te optimaliseren. In dit artikel leggen Ikink en Van Gendt uit hoe het werkt.
Opschalen en door
Van Gendt: “Total enterprise reinvention zou je kunnen zien als een versnelde en volcontinue vorm van digitaal transformeren. Wij hebben geconstateerd dat wereldwijd 8 procent van de door Accenture onderzochte bedrijven dat inmiddels doet. Zij spelen beter in op veranderingen. Kijk, iedereen heeft te maken met macro-economische veranderingen zoals de pandemie, de enorme volatiliteit in de markten of nieuwe technologische ontwikkelingen rond data, AI en de cloud. Maar die 8 procent heeft snel reageren op zulke veranderingen als het ware in het DNA verankerd. Zij realiseren 10 procent meer omzet en halen ook sneller waarde uit hun transformatie, 30 procent sneller in het eerste jaar, en ze realiseren een betere customer experience.”
Ikink vult aan: “Deze voorlopers ofwel reinventors zetten digitalisering structureel, volcontinu en met een hogere snelheid in om dingen anders te doen. Dan hebben we het niet over een paar procentjes maar over versnellingen met een factor twee, drie of vier. In combinatie met onze compressed transformation-aanpak kan een wereldwijde uitrol van een product of dienst versneld worden van vijf naar twee jaar. Wij hebben daar best practices, modelprocessen en voorgeconfigureerde systemen voor op de plank liggen.”
Een praktijkvoorbeeld. Een Nederlandse klant in de hightech-industrie draait data-analytics over de hele waardeketen: inkoop, productie en klantbenadering. Ikink: “Zij creëren waarde door dingen efficiënter te doen en processen te harmoniseren. Ook de governance hebben ze eromheen gemaakt. Hun projecten leveren nu al honderden miljoenen aan waarde op. Het is continu verbeteren, opschalen en door.”
De juiste mindset
Zonder de juiste mindset en een goede wisselwerking tussen IT en de business lukt dit alles natuurlijk nooit. Van Gendt: “De mensen in de board moeten zelf voldoende kennis hebben en verantwoordelijkheid nemen.” Ikink: “Het is een illusie te denken dat de gemiddelde CIO deze verandering zelf kan drijven. Hij kan alleen faciliteren. IT moet de business (de interne klant) opleiden en inspireren. De kennis mag nooit op de IT-afdeling blijven hangen. Wij zeggen: ga eens samen op bezoek bij je klanten en laat ze vertellen waar het naartoe gaat in de technologie. Als de business het snapt, kan het vliegwiel op gang komen en is er veel waarde te halen. Op meerdere vlakken.”
Waardecreatie gaat niet meer enkel over klantwaarde en winst. Van Gendt: “We bewegen toe naar ‘360-value’. Naast winst en klantwaarde zijn ook sustainability, goed scoren op de ESG-doelen, bedrijfsimago en talent binnenhalen essentieel. De maatschappij is veeleisender geworden, dus wat voeg je toe? Soms moet je misschien niet alleen voor winst gaan maar ook bijvoorbeeld voor het binnenhalen van de juiste mensen.” Ikink vat samen: “Bedrijven die erin slagen het huidige verandertempo vast te houden, en elke maand de lat een stapje hoger te leggen, presteren beter. De combinatie van talent, leiderschap, de nieuwste technologie en de wil om continu te verbeteren maken het verschil.”
Lees het volledige artikel hier:
https://www.accenture.com/us-en/insights/consulting/total-enterprise-reinvention
But wait, there’s more!
If you order now you’re getting not one, not two, but three total enterprise reinvention startup packages for $19.95, plus a mechanized back scratcher and a wearable blanket that also makes great fries.