Een degelijke, goed geplande it-infrastructuur is als goed sanitair. Als de leidingen niet werken, heeft het weinig zin om een ultramoderne badkamer te installeren met marmeren tegels, een jacuzzi en een krachtige douche.
Als je in de loop der tijd jouw it-infrastructuur stukje bij beetje installeerde, kan zij op termijn ongeschikt zijn voor het beoogde doel. Zo is het onwaarschijnlijk dat ze transformatieprojecten zoals multi-cloud, cyberveiligheid of transformatie van het personeelsbestand zal opleveren.
Silo
Deze bit-voor-bit-benadering van it-investeringen komt door de manier waarop bedrijven technologie kopen. Wanneer verzoeken om innovatie meer gericht zijn op lage kosten dan op het bereiken van een bedrijfs- of innovatiedoelstelling, resulteert dit in silo-systemen die enkel gegevens bevatten in plaats van bruikbare bedrijfsinzichten. Een doelgerichte benadering is van belang naarmate de cycli van technologieaankopen zich opstapelen, vooral in verband met datacentertrends:
- Datagroei
Snelle datagroei stelt capaciteit, levering, beheer en bescherming van gegevens voor veel gebruikers op de proef. Volgens Gartner wordt tegen 2025 ruim driekwart van de bedrijfsgegevens ontwikkeld en bewaard buiten traditionele datacenters of de cloud. Dit brengt grote uitdagingen voor it- en datacenterbeheerders, waaronder kostenbeheersing, technologische veroudering en het bijhouden van het tempo waarin technologieën en gebruikersbehoeften zich ontwikkelen.
- Convergerende infrastructuur belemmerd door datacenterinfrastructuur
Naarmate virtualisatie toeneemt, gaat het bij capaciteitsplanning niet alleen om het specificeren van server-, opslag- en netwerkresources voor elke toepassingsbelasting, maar ook om het inzetten van combinaties van middelen voor honderden en duizenden werklasten tegelijk. Hogere computerdichtheden overschrijden de stroom- en koelcapaciteit van verouderde datacenters, waardoor nieuwe benaderingen van het beheer van faciliteiten nodig zijn.
- Shaduw-it
Tenzij ze het it-team zien als facilitator of consultant, kunnen gebruikers proberen controles en het beleid te omzeilen. Tegenwoordig kunnen ze met een creditcard en enkele klikken al cloud-instances opzetten, wat kan leiden tot cyberrisico’s en stijgende kosten. Tegelijkertijd wordt de it-organisatie echter verantwoordelijk gehouden voor de veiligheid en integriteit van de informatie, zelfs als die in de schaduw verdwijnt.
Lessen trekken
Het offerteproces is niet de enige uitdaging: de collectieve it-industrie moet lessen trekken. Veel te vaak beginnen ze het ‘marmeren-badkamergesprek’ met klanten, terwijl ze al moeite hebben om de basis te leveren. In bedrijven met een slechte it-infrastructuur investeert het team alle tijd en energie om gewoon het licht te laten branden. Ze hebben niet de ruimte om aan transformatie te denken en als ze dat wel doen, is het een echte uitdaging om te weten waar te beginnen. Om succes te boeken, moeten it-organisaties (opnieuw) waardering krijgen voor de waarden van de eindgebruiker. Ook moeten ze lopende it-onderhoudskosten drastisch verlagen om nieuwe investeringen mogelijk te maken.
De eerste stap voor ondersteuning van de vaak tegenstrijdige it-prioriteiten, is het moderniseren van de infrastructuurcomponenten waarop it is gebouwd. Beter gezegd, om een datacenter te worden dat klaar is voor de toekomst. In het verleden bouwden it-afdelingen hun infrastructuur zelf en kochten ze hun applicaties, maar nu willen ze dat model steeds vaker omkeren. Tegenwoordig willen ze eenvoudige, makkelijk installeerbare infrastructuurplatforms kopen waarop ze bedrijfstoepassingen bouwen en laten draaien die hun bedrijf onderscheiden, terwijl ze ook een platform bieden voor de implementatie van toepassingen van de volgende generatie.
Kijk uit en ook naar boven
Het tempo van de veranderingen bijhouden, oog hebben voor de toekomst en inspelen op de dringende dagelijkse behoeften van werknemers en klanten is een constante uitdaging. Het is ook een belangrijke reden om samen te werken met providers op basis van bedrijfsdoelstellingen op langere termijn. Forrester stelde bijvoorbeeld vast dat 81% van de bevraagde bedrijven externe technologische expertise nodig heeft om succesvol te zijn. Bedrijven schakelen steeds vaker IT-dienstverleners in om hen te helpen met de dagelijkse activiteiten van hun bedrijf en voor strategische begeleiding in lijn met hun bedrijfsdoelstellingen. Door de juiste partners te kiezen, profiteren ze van expertise, de beste praktijken en juiste kennisoverdracht, waardoor interne medewerkers worden bijgeschoold en zich zo kunnen concentreren op innovatie-inspanningen en kritieke resultaten.
Dit alles vertelt het verhaal waar bedrijven en IT-teams naartoe gaan in het transformatieproces dankzij snelle digitalisering en marktkansen. Er is geen eindpunt voor transformatie, die net zo constant is als innovatie, maar er is wel een begin. De enige manier om beide doelen (innoveren en optimaliseren) te bereiken is het transformeren van de technologische infrastructuur door te leunen op IT-dienstverleners die expertise, integratie en versnellers bieden die bedrijven helpen hun middelen te verschuiven naar andere transformationele aspecten. En dat is hoe het moderne datacenter zal worden gebouwd en gerund zonder slecht sanitair.
De manager natte groepen trekt een interessant vergelijk want de jacuzzi wordt net als een datalake al snel een paddenpoel als het ‘leidingwerk’ van de aan- en afvoer niet op orde is. Als je de wastobbe gebruikt voor de grote boodschap dan moet je door de diameter van de strontpijp aardig prakken om verstopping te voorkomen. Dikke stront door een dunne trechter vergeten sommigen dat een olifant van 1PB verplaatsen over een 10 Gb netwerk zo’n 10 dagen duurt. En dan heb ik het nog niet over de ‘egress cost’ van data portabiliteit want groei-op-groei omdat we nog altijd niks weggooien zorgt ervoor dat 1PB binnen 4 jaar al 2PB is bij een jaarlijkse groei van 20%.
Ik weet dat de opslag saai is maar het is uiteindelijk de enige component in de infrastructuur die geconsumeerd wordt. Processor en geheugen komen weer vrij na verwerking maar de opslag blijft bezet zolang de daarop opgeslagen data bewaard blijft. Het is het toiletpapier in het vergelijk van de manager natte groepen. En dit levert een groeiende uitdaging in het datacenter op als we kijken naar de densiteit omdat 1PB aan bruikbare capaciteit tussen 15% en 50% meer aan capaciteit vraagt om de integriteit van de data te garanderen. Een aspect van duurzaamheid wat pijnlijk tot uitdrukking in de TCO komt als we de OpEx van stroom en koeling meenemen.
Van jacuzzi naar oude wastobbe blijkt het digitale residu van de processen vastgelegd te worden in data welke om een bewijslast gaat. De schaduw-IT van de verweesde datasets gaat al lang niet meer om alleen het bonnetje van Teeven maar om het inactieve geheugen van een heel kabinet. En same shit, different day gebruikten we vroeger nog weleens WORM oplossingen zoals de CD/DVD maar nu hebben we Spotify en Netflix. Ik koester nog altijd koffers vol met nostalgie omdat densiteit van 1PB een heleboel DVD’s zijn maar de bandbreedte nog altijd ongeëvenaard is. Hetzelfde geldt voor een floppy van 512TB, portabiliteit voor 4 tientjes gaat om economie en natuurkunde als het om het ‘leidingwerk’ van de I/O gaat.
Technologische expertise en de kalkoen vragen wat het kerstdiner moet worden blijft een leuke als het om de vergelijkingen gaat. Want het sanitair in Frankrijk is anders dan in Duitsland als we naar de troon voor de grote boodschap kijken.