Google moet stoppen met het illegaal verzamelen en verwerken van gegevens van Nederlandse consumenten voor eigen commercieel gewin. Ook moet de techreus gebruikers een schadevergoeding betalen voor zijn langdurige en ongehoorde privacyschendingen. Dat eisen de Consumentenbond en Stichting Bescherming Privacybelangen.
Beide organisaties roepen consumenten op zich aan te sluiten bij de juridische actie tegen Google en hun rechten af te dwingen. De wet geeft rechters de mogelijkheid collectieve compensatie op te leggen.
Google volgt het gedrag van consumenten constant door de manier waarop het persoonlijke gegevens van gebruikers verzamelt, verwerkt en gebruikt om daarmee geld te verdienen, zonder hun toestemming. Dit is in strijd met de Nederlandse en Europese wet, aldus de eisende partijen. De Consumentenbond geeft Google nog een laatste kans. Als het bedrijf de privacy rechten van consumenten met voeten blijft treden, dan volgt een gang naar de rechter.
De Consumentenbond noemt Google het meest dominante databedrijf ter wereld. Het bedrijf verzamelt en verwerkt enorme hoeveelheden persoonsgegevens. Dat gebeurt via zijn overal aanwezige producten en diensten, zoals Google Search, Google Chrome, Gmail, YouTube, Google Maps en Android-telefoons.
Daarbij gaat het onder andere om gegevens over locatie en online activiteiten, zelfs wanneer gebruikers de instellingen zodanig hebben aangepast dat daaruit blijkt dat zij deze informatie niet willen delen. Google verzamelt gegevens op een manier waarbij echte toestemming van gebruikers onmogelijk is, aldus de consumentenorganisatie.
Dark Patters
Daarnaast gebruikt Google zogenoemde ‘dark patterns’: ontwerptechnieken waarmee het concern gebruikers verleidt tot acties die een negatief effect hebben op hun privacy, zoals het onbewust toegang geven tot bepaalde persoonsgegevens. Google voegt de verzamelde gegevens samen en maakt zo diepgaande profielen van de levens van consumenten. Daar wordt goud geld aan verdiend.
Ook geeft Google persoonsgegevens in strijd met de privacywetgeving door aan landen buiten Europa, aldus de bond. Daardoor worden Nederlandse consumenten blootgesteld aan het risico van surveillance door buitenlandse overheden.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Google buit zijn gebruikers uit, en maakt daarmee enorme winsten. In 2022 alleen al bedroeg de omzet van Google uit advertentie-inkomsten ongeveer 224 miljard dollar. Google heeft zich jarenlang verrijkt ten koste van de privacy van consumenten. Dat moet onmiddellijk stoppen.’ Google is het derde grote techbedrijf waartegen de Consumentenbond een actie is gestart om de privacy rechten van consumenten te verdedigen. Ook tegen Facebook en TikTok lopen zaken.
Google zegt in een eerste reactie ‘privacyklachten zeer serieus te nemen’. ‘In september 2022 hebben we de stichting waaraan de Consumentenbond zich nu heeft verbonden om meer details gevraagd, maar nooit een reactie gehad,’ aldus een woordvoerder.
Google: “…In September 2022 … … Consumentenbond om meer details gevraagd … … geen reactie …”.
Ik mag aannemen dat in de aanklacht zelf al heel veel details staan. De truc toepassen van (steeds) een wedervraag
stellen om nog meer details, en daarmee de bal terugkaatsen, om vervolgens op je lauweren te rusten en naar
die ander te wijzen, is een bekende.
Dat alles verandert niks aan de situatie; nl. de grove en complexe schending van privacy, waar we steeds minder onderuit kunnen komen.
Je ziet dit gedrag door anderen aan de lopende band gekopieerd worden, en daarmee is heeft het geheel voldoende lading gekregen om het meer dan serieus te nemen.
Hoe was het ook alweer met; “jij bent het product”?
Dus Google (en anderen), wat gaan we ermee doen ?
En nee… verwijzen naar allerhande vormen van “voorwaarden waarmee akkoord is gegaan” kan allang niet meer door de beugel. Om te beginnen is dat zeer waterig daar iedereen (talloze app’s bijv.) zijn eigen excuus-voorwaarden hanteert, maar dat nergens duidelijk en helder naar voren komt, en je stomweg vaak niet eens een alternatief hebt dan “akkoord gaan”, zelfs onder protest.
De enige optie die je hebt is in je bovenkamer ; nl. de wetenschap, dan wel gerede vermoedens dat elk systeem dat afkomstig is van een commercieel, en verbonden is met een publiek netwerk, zoals Internet, van je steelt aan data, handelingen en geolocatie wat maar mogelijk is. Als je daarmee akkoord kunt gaan, dan zij het zo. Maar denk na… er kan zoveel gedaan worden met die data wat zich tegen je kan en gaat keren in de toekomst, daar heb je heden geen voorstelling van. Dit fenomeen is dus zeker iets om heel serieus te nemen. Geen nieuws overigens.
Een illustratie van het fenomeen dat de Consumentenbond wil aanpakken, inclusief de ‘dark patterns’ vind je op https://contrachrome.com/
Leuk stripboek voor groep 8 bij een lesje ‘digitale wijsheid’ ook!
Als het ‘gratis’ is dan ben jij het product, lang leve Google want ik ben ook het product voor de Nederlandse staat maar daar krijg ik niks gratis van. Misschien dat de consumentenbond daarom beter haar pijlen kan richten op een overheid die niet alleen exact hetzelfde doet maar ook nog eens zonder consent want hoe warrig de voorwaarden ook zijn je hebt nog altijd een keus om geen gebruik te maken van de diensten van Google. Ik betwijfel of Microsoft Bing beter is maar wat betreft het verrijken ten koste van de privacy moeten we niet het betalingsverkeer vergeten, vooral de staat heeft een belang in de inzichtelijkheid van transacties vanwege de BTW.