Messagebird, leverancier van zakelijke communicatiesoftware, zag het operationeel verlies vorig jaar verdubbelen tot 63,6 miljoen euro. Naast de kosten (acht miljoen euro) van de forse personeelsreductie (240 banen) eind 2022 was het Amsterdamse techbedrijf ook nog eens twintig miljoen euro kwijt aan aandelen-beloningen voor medewerkers die bleven.
Bovendien liepen de kosten voor serviceproviders en clouddiensten met een kwart op tot 419 miljoen euro. De 24 miljoen euro die het bedrijf twee jaar geleden betaalde voor de overname van 24Sessions, werd volledig afgeschreven.
Daar staat tegenover dat Messagebird de omzet met 34 procent zag groeien naar 582 miljoen euro. Dankzij grote financieringsrondes twee jaar geleden die bijna 1,2 miljard dollar in het laatje brachten, zit het techbedrijf nog goed bij kas. Ruim de helft van het opgehaalde kapitaal ging destijds naar de overname van de Amerikaanse mailverwerker SparkPost. Ceo Robert Vis denkt volgend jaar weer uit de rode cijfers te komen.
Messagebird biedt applicatiesoftware en api’s om elk contactmoment met de klant te automatiseren en te personaliseren via sms, voice en WhatsApp.